본 논문은 西周시기 青銅器 銘文에 보이는 주재 '天'의 연원을 밝히기 위하여 '天'의 고문자 형태를 검토하고, 天과 관련된 殷商 갑골문, 西周 금문의 용례를 분석한 동시에 전래문헌의 내용을 보충 참고하여 고대 지배층 집단의 사유체계를 논의하였다.
殷商시기 '天' 자형은 머리 부위를 강조한 사람의 정면 모습을 형상하였고, 단지 '사람의 정수리'를 의미하였다. 또한 西周시기에 이르러서야 '절대적 권위를 지닌 높은 대상' 또는 '물리적, 추상적 높은 공간'의 의미로 확대 변천되었고, 西周 지배층 집단의 핵심 역할로 작용하며 광범위한 영향을 끼쳤다.
西周시기 '天'이 정치체 집단에게 '절대적 권위를 지닌 높은 대상' 또는 '물리적, 추상적 높은 공간'의 의미로 받아들여진 까닭을 고대 권력 계층이 인식한 오방 구조 체계 분석을 통해 입증해 보았다. 殷商 갑골문 자료에 근거하면, 통치 계층의 구성원들은 패권을 장악한 공간을 동·남·서·북·중이라는 다섯 공간 구조로 구분하였고, 지배층 집단이 위치한 중앙 지역과 종속된 지역을 사방으로 귀속하며 만사 만물을 관리 통제한다는 인식이 내재하였다.
즉, 주재 '天'은 주권 세력의 구성원들이 물리적 공간의 정중앙에 위치해 만사 만물이 운용되고 모든 행위가 통제 조절된다는 주체적인 자기인식에서 태동한 결과물이며, 인간 중심주의에서 발현되어 점차 권력을 객관화시키고 자립적인 존재로 분리해 인식하기 시작한 것이다. 또한 후대로 내려오며 '天'이 물리적 높은 공간인 '하늘'의 의미로 확대 변천되었고, 자연스럽게 물리적 높은 공간과 객관화시킨 주재 '天'의 의미가 접목되는 현상이 발생 되었으며, 마침내 지도층 세력에게 명하여 거역할 수 없는 권세를 지닌 가공된 역할의 '天'이 탄생된 것이다.
정리하면, 고대 정치체 집단이 다섯 구역으로 구조화시킨 생존 공간의 중심 위치에서 우주 만사 만물이 통제된다는 인식이 기반을 이뤄 주재 '天'의 기초 형태가 구축되기 시작했고, 西周시기에 들어와서야 구성원들의 자기인식이 점차적으로 객관화되며, 비로소 막강한 영향력을 행사하는 주재 '天'이 완성 되었다고 정리할 수 있다.
The purpose of this study is to trace the origin of the Chinese character, tian (or cheon in Korean, 天, meaning “heaven”), inscribed on the bronze vessels of Western Zhou, by examining its ancient forms, and increase understanding of the ideologies of the ruling class of ancient societies in China based on the analyses of the use of the oracle bone scripts in the Yin and Shang dynasties, bronze ware scripts of Western Zhou, and textual sources from ancient times.
In the Yin and Shang period, the character tian featured the shape of a human body with a prominent head and meant the crown of the human head. The meaning of the character expanded during the Western Zhou period to refer to “a lofty subject armed with absolute authority” or “a high physical and abstract space” which performed a key function for the ruling class of the Western Zhou dynasty, exerting a widespread influence.
The following discussion focuses on how the character tian, came to mean “the lofty subject endowed with absolute authority” or “a high physical, abstract space” based on an analysis of the structure of “five directions” perceived by the ruling class in the ancient Chinese societies. According to ancient resources on the oracle bone scripts of the Yin and Shang dynasties, the ruling class of the dynasties divided the space under their control into five sections, East, South, West, North, and Center, and expanded the center, where the rule class was to the neighboring area, controlling all created in it.
In other words, the “principal heaven” was created from the subjective perception that all the constituents of sovereignty were located at the center of physical space, operating all things under it and controlling all actions. It was manifested from homocentric ideologies and gradually objectified its authority and power, separating itself from all others and perceiving itself as an independent being. The meaning of the character, tian, came to be further evolved in the following periods to refer to the physically lofty space called “sky” and then, combining itself with the meaning of the place it objectified, the “heaven” abided by celestial beings. It was then ultimately led to the birth of a supreme status endowed with sovereign power that could dominate even the ruling class as a whole.
In sum, the basic form of the “principal heaven” (tian) began to be constructed under the perception that all the creatures in the universe are controlled at the center of the space for all the living, which was, as for the ancient political entities in China, divided by five realms. It was then in the Western Zhou period that the constituents of the entity became gradually objectified and completed the principal heaven (tian) that exercises formidable influence upon all beings under and around it.