본고는 고문서 물목단자의 일환인 ‘혼구(婚具)’ 자료를 통해 조선사회의 혼례문화상을 이해해보고자 하였다. 그동안의 연구에서 혼구 자료가 부분적이고 단편적으로 논지를 보강하는 차원에서 활용되었다면, 이번 연구에서는 전면적으로 중심 사료의 역할을 하며 새로운 연구방법의 하나로 분석되었다.
앞으로 보다 발굴될 자료가 많겠지만 현재까지 수집된 4종의 혼구 자료로서, ①보은 화순최씨가에 소장된 남녀혼인졔구男女婚姻具(1891) , ②안산 진주유씨가에 소장된 婚具(19세기 후반) , ③광례람의 昏禮諸具 (1893) , ④현토주해 사례편람의 구식혼례 혼구단자(1924 가 그 대상이 되었다.
선행연구를 통해 이들 자료가 작성된 지역 및 작성자의 정치적 성향이 다름을 확인하였지만 기록연대가 19세기 말(3종)에서 20세기 초(1종)이라는 점, 상류층의 부유한 사대부가를 대상으로 한다는 점에서 상당한 유사성을 찾을 수 있었다. 특히 이들 혼구의 공통점이 상당한 것으로 보아 조선후기 전국 각지의 권위 있는 사대부가의 혼례의 대표성과 상징성을 가질 수 있다는 점에서 주목된다.
그 내용을 통한 특징으로는 첫째, 조선후기까지 여가에서 혼례식을 했다는 사실이 다시금 입증되었으며, 그 현실적 원인으로서 여가의 혼구 준비량과 지출비용이 압도적으로 많다는 점을 밝혔다. 둘째, 공주·옹주·궁주 등의 왕녀가 사대부가에 출가하며 형성된 왕실 혼례문화와의 관련성을 타진해보고, 일부 물품에 대해 중앙관청에서 대여하는 모습을 확인하였다. 셋째, 계례의 상징인 족두리는 혼전이 아닌 혼후 우귀 때 시가에서 사용되며, 해당 의례를 통해 부녀자의 전유물로 자리 잡았음을 추론하였다. 마지막으로 넷째, 혼구는 가시적인 물목을 기록하고 있기 때문에 비단 현상뿐 아니라 조선시대 혼례와 관련된 그림 해석에도 상보적인 관계를 취하고 있어 보다 정확한 분석을 가능하게 하였다.
This paper was designed to understand the wedding culture of Joseon society through "wedding equipment(Hongu,婚具)" data, which is a part of the ancient document's Mulmok danja(物目單子). In the meantime, if it has been used to reinforce the thesis partially and piecemeal, this study has been analyzed as one of the new research methods, serving as a central data overall.
There will be more data to be discovered in the future, but there will be 4 types of mixed data collected so far ① Man and Woman Marriage article (男女婚姻具,1891) owned by the Hwasun Choi Clan in Boeun, ② Marriage article(具婚,the end of the 19th century) owned by Ansan Jinju Yoo Clan, ③Gwangrye-ram(廣禮覽) Marriage article(昏禮諸具,1893) , ④ an old-fashioned marriage article(1924) .
Previous studies have confirmed that the area and political orientation of these data are different, but it was found to be quite similar in that the record date was from the end of the 19th century to the early 20th century and targeting wealthy aristocrats of the upper class. In particular, it is noteworthy that it has the representation and symbolism of the weddings of prestigious aristocrats throughout the country in the late Joseon Dynasty.
First, it can be confirmed once again that the wedding ceremony was held in leisure until the late Joseon Dynasty, and the actual cause was that the preparation amount and expenditure of leisure were overwhelmingly high.
Second, it was seen that the culture of royal weddings formed by royal daughters such as princesses, ongju(翁主), and Gungju(宮主), etc. deeply penetrated and became similar to their marriages in the 19th century, and that the goods were rented by the royal government. Third, it was inferred that the Jok du-ri(簇頭里), the symbol of Gyerye(筓禮), was held in the city during the right period after marriage, not before marriage, and that it became the exclusive property of women through the ritual. Lastly, since Hongu(婚 具) records visible items, it has a complementary relationship not only with the phenomenon of silk but also with the interpretation of paintings related to weddings in the Joseon Dynasty, enabling more accurate analysis.