(연구배경 및 목적) 도시는 시티슈머의 다양한 일상과 함께 인간이 건설한 산물이 여과 없이 드러나는 인간 사유와 직결한다.
MZ 세대는 도시 현상에 문제 제기를 실시간 공유하면서 예술 현장에서도 사회문화혁신, 지역 공동체, 도시재생 형태로 위치를다지고 있다. 4차 산업혁명 기술은 통신, 교통, 에너지, 물류, 교육, 안전을 포괄하는 도시 인프라에 영향을 끼쳐 가상․증강 현실, 홀로그램, 로봇, 클라우드의 주요 기반 기술을 토대로 성공적 융합에 도달하는 포스트-휴먼 시대에 예술 프로젝트의 상생 탐색이 필요하다. (연구방법) 본 연구는 동시대 패러다임을 반영한 예술의 영향력을 논의하여 예술 생태계에서 사회․문화 이슈의 대응력과 의제 발굴을 위해 출발한다. 국내외 예술 관련 담론을 고찰하며 주요 사례를 분석하며 주제별 전문가와 토론 및 합의의과정을 거쳐 예술 프로젝트를 유형화하여 향후 심층적, 융합적 논의를 위한 씨앗 탐색을 진행한다. (결과) 표현 요소는 도장재, 거울, 금속재, 특수 로프, 셀로테이프, 애드벌룬 등 다양한 재료를 활용하였고 신체를 만드는 기법은 라이프 캐스팅을 택했다. 표현 원리는 빛-어둠, 빛의 물리적 성질, 바람, 안개 등 주변 환경을 활용하였고 표현 목적은 인간성 상실, 소외, 몰입, 성찰 등 인간 내면을 마주하거나 생태계 문제점을 활용하였다. P-B-T는 T, B-T, P-B-T, BT의 순서였다. 각각의 핵심 키워드는 비물성, 비인간, 공존, 환경, 경관으로 분석되었다. 예술 프로젝트 유형은 행동과 행위를 기초로 사회혁신을 일으키는 사회행동 예술, 도시 변화를 위해 기술혁명을 응용하여 지역발전을 이루는 지역활동 예술, 포스트-휴먼에 영향을 많이 받은 참여 중점의 메이커 문화를 지향하는 일상․창작 예술, 개인 고유의 삶에 직접적 변화를 주어 개인 정서와 감성을 다양하게 하는 교육․치유 예술로 구체화하였다. (결론) 포스트-휴먼 시대에 예술은 당대 사회문제에 개입하여 사회를 혁신하고 지역 공동체를 활성화하여 도시재생에 힘을 끼쳐 문화도시를 꽃피워야 한다. 예술 프로젝트를 분석하는 기초적 관점 외에 동시대 의과학, 산업, 사회, 정책과관계를 비롯한 새로운 관점이 필요하며 이는 지역-사회-개인과 작용하여 예술-작가-시티슈머 협업 과정의 실천적 공조로 구체화해야 한다.
(Background and Purpose) The city is directly related to the human thought in which the products of human construction are revealed without filtration along with the diverse daily life of Citysumers. The MZ generation is strengthening its position in the form of social and cultural innovation, local community, and urban regeneration in the art scene while sharing real-time problems raised on urban phenomena. The 4th industrial revolution technology affects the urban infrastructure encompassing communication, transportation, energy, logistics, education, and safety, and the post-human reaching successful convergence based on the main underlying technologies of virtual/augmented reality, hologram, robot, and cloud.
In this era, it is necessary to explore the coexistence of art projects. (Method) This study starts to discover the ability to respond to social and cultural issues and agendas in the art ecosystem by discussing the influence of art that reflects the contemporary paradigm. It examines domestic and foreign art-related discourses, analyzes major cases, categorizes art projects through a process of discussion and consensus with experts in each subject, and searches for seeds for in-depth and convergence discussions in the future. (Results) Various materials such as paint, mirror, metal, special rope, cellophane tape, and ad balloon were used for expression elements, and life casting was chosen for the technique of making the body. The principle of expression used natural environments such as light-darkness, light, wind, and fog, and the purpose of expression was to face the inner human being, such as loss of humanity, alienation, immersion, and reflection, or to utilize ecological problems. Each key keyword was analyzed as non-physical, non-human, coexistence, environment, and landscape. Art project types aim for social action art that creates social innovation based on actions and actions, local active art that achieves regional development by applying technological revolution for urban change, and a maker culture that focuses on participation heavily influenced by the post-human It is embodied as an educational and healing art that diversifies individual emotions and sensibility by giving direct changes to an individual's unique life. (Conclusions) In the post-human era, art must intervene in contemporary social issues to innovate society and revitalize local communities, contributing to urban regeneration and the blossoming of a cultural city. In addition to the basic perspective of analyzing art projects, new perspectives such as modern medicine, industry-society-policy, and relationships are required, and through this, it must be realized as a practical collaboration in the collaborative process of art-artist-Citysumers. Interact with communities, societies and individuals.