본 연구에서는 정부의 국세수입 예측 방식을 파악하고 그 성과를 평가하며 개선방안을 도출한다. 정부는 국내외 세수추계 기관처럼 경제변수들을 설명변수로 하는 시계열 방법론에 기초한 세목별 세수추계 모형으로 세수를 추계하고, 이를 합산하는 상향식 추계방법을 사용한다. 정부의 국세수입 예측력을 평가한바, 평균오차율은 2000~2009년 -1.44%, 2010~19년 -1.62%, 2020~22년 -9.62%로 과소추계 편의가 최근 확대되었다. 평균절대백분율오차는 2000~2009년 4.00%, 2010~19년 4.78%, 2020~22년 11.17%로 예측 정확성은 점차 하락하였다. 예측불확실성을 나타내는 지표인 ‘오차의 2/3 스프레드(two-third spread)’는 2000~2009년 15.2%, 2010~22년 17.5%로 예측 불확실성도 점차 높아졌다. 이런 국세수입의 예측성과는 주로 법인세와 양도소득세, 상속증여세, 증권거래세 등의 자산과세로부터 유발된다. 이에 본 연구는 정부의 세수예측 성과를 제고하는 방안들을 추계단계별로 제시한다. 먼저 세수추계 준비단계에서는 설명변수로 사용되는 경제변수들의 전망 오류를 축소하며, 거시경제전망모형에서 세목별 과세 베이스에 대응하는 국민계정상 변수를 추계하여 제공할 것을 제안한다. 다음, 세수추계 운영단계에서는 법인세․자산과세 측면에서 추계모형의 구축단위를 세목별․업종별 특성을 반영하여 세분화하고, 소득세․법인세의 미시 시뮬레이션 모형을 구축할 것을 제시한다. 그 다음, 비모형적 요인의 보정단계에서는 정부 정책별 세수효과의 정확한 추계와 공개, 최신 세수여건 파악을 위한 소통채널 구축과 주기적 운영, 세수전망 인력의 전문성 보완 방안이 필요함을 강조한다. 마지막으로 결과평가 및 환류 단계에서는 민관합동 세수추계위원회를 상설화하여 세수추계 모형별 오차원인 분석과 모형 업데이트, 세입예산 추계분석보고서 의 내실화, 세수예측 성과평가 보고서의 작성 및 공개가 필요함을 제안한다.
This study examines the Korean government"s national tax revenue forecasting method, evaluates its performance, and derives its improvement measures. Like domestic and foreign tax revenue forecasting institutions, the Korean government forecast tax revenue using a bottom-up approach, where individual heads of revenues are forecast and then aggregated to produce a total revenue forecast. As a result of evaluating the government"s budget-year revenue forecasting, the average error rate was -1.44% for 2000~2009, -1.62% for 2010~19, and -9.62% for 2020-22. Thus, the bias of underestimation has recently expanded. The fact that the average absolute error was 4.00% in 2000~2009, 4.78% in 2010~19, and 11.17% in 2020~22, suggests that the prediction accuracy has gradually decreased. The fact that the two-thirds spread of errors was 15.2% in 2000~2009 and 17.5% in 2010~22 implies that the uncertainty of forecasting has also gradually increased. Such the government’s performance for forecasts of tax revenue is mainly derived from corporate tax and asset taxation such as capital gains tax, inheritance and gift taxes, and securities transaction tax. Therefore, this study presents some recommendations that would improve the government"s tax revenue forecasting performance. First, it is proposed to reduce the forecast errors of economic variables used as explanatory variables for revenue forecasting models, and to estimate and provide variables in the national account corresponding to the tax base for each tax item through the macroeconomic models. Next, it is suggested to break down revenue forecasts by sector and/or types of each tax item, making use of available sector-specific information, and to build a micro simulation model of income tax and corporate tax. In the stage of correcting non-model factors, this study recommends that it is necessary to accurately estimate and disclose the tax revenue effect of each government policy, to establish and operate communication channels with large companies to identify their latest business conditions, and to strengthen the expertise of tax revenue forecasters. Lastly, in the result evaluation and feedback phase, it is suggested that the public-private joint revenue forecasting committee should be permanently established to analyze and update the forecasting models, improve the contents of the Revenue Budget Estimation Analysis Report , and prepare and disclose the tax revenue forecasting performance evaluation report.