전통시장은 제품서비스의 속성이 복잡하고, 시장상인 및 고객 등 사람들과의 경험이 중시되며, 다수의 이해관계자가 얽혀있고, 다양한 물품배송 채널서비스를 제공하고 있다. 그러나, 산업발전 특히, 유통시장의 개발과 확장으로 대형 유통기업들에 비해 고객 및 소비자의 쇼핑환경 등 요구사항에 대한 적절한 대응을 하지 못하고 있는 실정으로 경쟁력 확보에 어려움이 많은 상황이다. 특히, 2017년도부터 ‘서비스디자인’에 대한 사업을 추진하게 되어 육성사업단의 디자인경영 전략구축 방안과 서비스디자인의 개념 정립이 필요한 상황으로 육성사업단의 조직구성 및 구성원의 디자인경영에 대한 개념 정리와 사업 프로세스 정립 방안이 필요한 상황이다. 디자인경영은 주관적직관적종합적비선형적유기적인 사고에 바탕을 두는 디자인 관점과 논리적수리적합리적인 사고에 바탕을 두는 경영 관점을 융합한 것으로, 디자인적 사고를 경영 활동에 적용하여 독창적인 해결방안을 도출하는 것이라 할 수 있다. 이에, 전통시장의 다양한 이슈를 디자인경영 관점에서 조사분석하여 문화관광형시장 육성사업의 디자인경영 전략구축 방안과 서비스디자인의 체계적인 프로세스를 제안하였다. 전통시장 활성화사업을 위한 첫 번째, 디자인경영 체계구축, 두 번째, 문화관광형시장 육성사업을 위한 서비스디자인 전략구축 프로세스 정립, 세 번째, 디자인경영 정책자문을 위한 컨설팅단 제도 구축 등 3가지 시사점을 도출하였고, 이를 분석한 결과 육성사업단의 디자인경영 관련 전문가 영입은 어려운 실정으로 디자인경영의 기본 개념 교육과 디자인경영 컨설팅단의 자문을 통한 디자인경영 전략구축 방안 마련이 요구됨을 알 수 있었다.
Traditional Market has complex natures in its products and services, emphasizes experiences with people including market merchants and customers, involves with lots of persons concerned, and provides a variety of products, distribution channels, and services. However, because of industrial development, especially, growth and expansion of distribution market, it could not sufficiently respond to requirements such as customers and clients, and shopping environment, with difficult in securing competitiveness, compared to large distribution enterprises. In particular, since 2017, the projects about ''service design'' has been pursued, and it is necessary for development project team to build strategies for design management, and to define the concept of service design. In detail, the development project team should compose its own organization, define the concept of design management, and prepare how to establish the project process. Design management combines design perspective based on subjective, intuitional, comprehensive, non-linear, and organic ideas, and business perspective based on logical, mathematical, and reasonable thinking, and it is to apply design ideas to business activities, and to deduce creative solutions. Therefore, the study aims at studying and analyzing various issues of traditional market in the perspective of design management, and suggesting how to establish design management strategies for cultural tourism market development projects and systematic process for service design. For traditional market invigoration projects, including first, building design management system, second, establishing process to build strategies of service design for the cultural tourism market development projects, and third, preparing the system of consulting team for design management policy consultation, three suggestions are made. And as a result of the analysis on it, inviting experts for design management to the development project team is difficult in the reality, requiring to educate the basic concepts of design management and to prepare how to build strategies of design management through consultation by design management consulting team.