문화요소들은 도시 아이덴티티를 제고할 때 중요한 역할을 수행하고 있으며 효과적인 도시 홍보수단이다. 이에 따라 본 논문에서 글로벌 브랜드 가치 상위 10개 도시와 최근 도시 아이덴티티가 도입된 중국 내 상위 10개 도시를 대상으로 해당 문화요소들이 도시 브랜드마크에서 시각적인 표현방법에는 어떻게 응용되고, 그 형태와 조형의 의미전달 규칙을 고찰하는 것을 연구목적으로 정한다. 이를 위해서 제2장에서 도시 아이덴티티의 개념, 구성내용, 필요성에 관하여 살펴보고 선행연구를 통해서 도시문화에는 자연적, 역사적 및 현대적 문화요소가 있다는 것을 도출하였다. 이런 문화요소들이 도시 브랜드마크에서 활용하는 방식을 발견하기 위해 시각 표현방법을 분석하였다. 조형적인 표현방법에는 유사, 반복, 연속, 강조, 단순화와 동구(同構) 방식이 있으며, 의미전달 표현방법에는 은유, 제유, 직유와 생략방식이 있다. 제3장에서 연구 대상을 통한 각 문화요소의 조형적 표현방법, 의미전달 표현방법을 조사하였다. 그 결과 도시 브랜드마크에서 자연적 문화요소의 조형적 표현방법으로는 ''단순화'', ''유사''와 ''반복''을 많이 사용하고, 의미전달 표현방법으로는 ''직유''를 많이 사용하는 것으로 분석되었다. 역사적인 문화요소에는 ''유사'', ''단순화''와 ''동구(同構)''의 조형적 표현방법을 많이 응용하고, 의미전달 표현방법으로는 ''직유''를 많이 사용하는 것으로 조사되었다. 현대적인 문화요소에는 ''강조'', ''유사'', ''단순화''와 ''동구(同構)''의 조형적 표현방법을 많이 응용하고, 의미전달 표현방법으로는 ''은유''를 많이 응용한다는 결과를 발견해내었다. 또한 글로벌 도시 브랜드마크는 도시 명칭(또는 이니셜)이나 도시 슬로건을 정형화된 문자로 응용해서 표현하거나 간단한 도형을 결합해서 심플하고 모던하게 디자인한 반면에, 중국 도시브랜드마크는 국가(또는 민족)특성, 도시 특성, 도시 풍경이미지, 국가 고유의 문화상징물 등을 적용하여 풍부한 내용을 가진 이미지로 나타내고 있는 것을 알 수 있었다.
Cultural elements play an important role in improving city identity, and they are effective means of city promotion. Thus, the objective of this study is to research the rules of delivering meanings of form and sculpture regarding the application of relevant cultural elements to city brand marks and visual expression methods of each cultural element, targeting top ten cities of global brand value and top ten cities of China recently introducing the city identity. For this, Chapter2 examined the concept, contents, and necessity of city identity. Also, through preceding researches, it drew the fact that city culture would include natural, historial, and modern cultural elements. In order to discover the method of using these cultural elements for city brand mark, the visual expression method was analyzed. Formative expression methods include analogy, repetition, continuity, emphasis, simplification, and isomorphism, and communicative expression methods include metaphor, synecdoche, simile, and omission. Chapter3 researched expression methods of the formative and delivering meanings of each cultural element through the research object. The result showed, in city brand marks, natural cultural elements were used largely based on the formative expression methods, ''simplification'', ''repetition'' and ''analogy'', and communicative expression method of ''simile''. Historical cultural elements were used largely based on formative methods of ''analogy'', ''simplification'', ''isomorphism'' and communicative expression method of ''simile''. Modern cultural elements were used largely based on formative expression methods, ''emphasis'', ''analogy'', ''isomorphism'', and communicative expression method of ''metaphor''. Also, the global city brand mark simply or modernly designed the city name (and abbreviate) or city slogan by expressing it into standardized letters or combining simple figures while the city brand mark of China showed the images filled with abundant contents by applying the country (national) characteristics, city characteristics, city landscape image, and national inherent cultural symbols.