본 연구는 정신적인 만족감이 중요한 최근 소비트렌드를 반영하여, 예부터 한국인을 이해하는 중요한 특성이자문화를 향유하는 긍정적 정서인 ‘신명(神明)’을 소비체험 관점에서 활용 가능성을 살펴보았다. 본 논문은 현대소비문화의 맥락을 고찰하고, 가치 중심의 소비사회에서 고객의 소비체험과 커뮤니케이션을 향상하기 위해 고객과 브랜드가 만나는 접점에서 신명의 잠재적 요소를 어떻게 활용할 수 있을지를 타진하기 위한 기초연구로서, 이와 관련된 소비사례에 대한 연구와 분석을 목적으로 한다. 본 연구의 진행체계는 크게 ‘신명과 소비의 개념’, ‘현대 소비체험에서의 신명의 역할’, ‘신명나는 소비유형과 사례’, ‘신명을 활용한 디자인 방향’ 의 순서로 접근하였다. 먼저 신명에 대한 개념은 종교적인 신비체험에서 예술적, 일상적인 체험으로 확대되어 현대에는 일상영역이나 활동에 있어 그것의 일부가 되어 나오는 일종의 즐겁고 생동감 넘치는 긍정적 체험이라는 문화적인 정서에 조명하고 있다. 최근 소비트렌드는 ‘자기목적적(autotelic) 성격(M. Csikszent mihalyi, 1990)’에 가까운경험을 제공하여 브랜드와 감정적 관련성을 증가시키고 만족감을 통해 정서적 몰입도를 높이는 것이 중요해졌음을 알 수 있다. 현대 생산성의 극대화에 따라 나타난 공허감과 불안, 자기가치 손상 등의 심리적인 특징들이현대사회에 있어 정(情)의 파괴로 인한 한(恨)의 맺힘 현상이라면, 한에서 신명으로 내면의 생명감을 일깨우기위해 한을 푸는 전환적인 체험이 필요하다. 신명나는 소비체험 유형은 신명을 일종의 소비체험으로 개념화하고, 신명나는 소비체험의 속성과 브랜드 관련성을 자아실현적 소비, 유희적 소비, 집단적·대인적 소비, 제의적 소비, 이 네 가지 유형으로 각 소비체험의 사례를 들어 설명하였다.
Reflecting recent consumption trend in which psychological satisfaction becomes more important, this study investigates the possibility of using the emotion ‘exhilaration(神明)’ from the perspective of consumption experience, which is an important characteristic in understanding Koreans and positive emotion for enjoying culture. This paper is a basic study to examine the context of modern consumer culture, and to explore how potential elements of ‘exhilaration’ can be utilized in the interface where customers and brands meet in order to improve customer experience and communication in value-oriented consumer society, with the aim of research and analysis of related consumption cases. This study largely approaches this process in order of ''concept of exhilaration and consumption'', ''role of exhilaration in modern consumption experience'', ''exhilarating consumption types and cases'' and ''design directions to use exhilaration’. First, the concept of exhilaration illuminates the cultural sentiment which extends from religious mystical experiences to artistic and daily experiences, which, in these modern days, is a kind of joyful and vital positive experience as a part of daily lives and activities. It becomes clear that, in recent consumption trends, it is important to increase emotional relevance by providing experiences close to the ''autotelic personality'' and enhance sentimental immersion through satisfaction. Since psychological characteristics in modern society such as sense of emptiness, anxiety and impairment of self-value caused by the maximization of modern productivity are the phenomenon of the creation of peculiar Korean ethos ‘Han(恨)'' due to destruction of Korean emotion ‘Jeong (情)’, we need transformative experiences of dissolving the ethos ‘Han'' to awaken inner vitality from ‘Han’ to ‘exhilaration’. In this study, types of exhilarating consumption experiences conceptualize ‘exhilaration’ as a kind of consumption experience, and the study classifies the relation between the attributes of exhilarating consumption experiences and brands into 4 types of consumptions, which are self-realistic consumption, amusing consumption, collectiveinterpersonal consumption and ritual consumption, and explains them with examples of consumption experience.