미디어의 변화, 인터넷 발전, 스마트폰 대중화 및 SNS 중심의 환경에서 사용자들은 시간적, 공간적 제약 없이 콘텐츠를 소비하고 있다. 유튜브와 같은 SNS 동영상 플랫폼은 시청자들에게 자유롭게 시청하고 공유할 수 있는 환경을 제공하며, 사용자들은 영상 소비자에서 전파자로의 역할까지 수행하고 있다. 유튜브 시청자들은 '좋아요', '댓글', '구독'을 통해 만족한 콘텐츠에 대한 공감을 표현하고, 이는 다른 시청자들의 영상 선택에 영향을 미치는 행동요인으로 작용하고 있다. 본 연구는 유튜브의 축구 종합 예능 채널인 이스타 TV가 제공하는 정보에 대한 공감 요인이 시청자 행동의도에 미치는 영향, 그리고 인플루언서 공감이 시청자 행동의도에 어떤 매개 역할을 하는지를 알아보고자 한다. 이를 위해 총 508개의 설문을 SPSS 27.0을 활용하여 요인분석, 신뢰도 분석, 변수 간 상관관계 분석, 회귀분석 및 매개회귀 분석을 시행하였다. 분석 결과 첫째, 이스타 TV 정보 공감 요인은 ‘정보 신뢰 공감’, ‘정보 가치 공감’, ‘정보 내용 공감’, ‘정보 만족 공감’으로 나타났다. 둘째, 이스타 TV의 정보 공감 모든 요인이 인플루언서 공감에 긍정적인 영향을 주었으며, 특히 ‘정보 가치 공감’이 가장 큰 영향력을 가진 것으로 확인되었다. 셋째, 이스타 TV의 정보 공감 요인과 인플루언서 공감이 시청자 행동의도에 미치는 영향을 분석한 결과, ‘정보 내용 공감’, ‘정보 만족 공감’, ‘인플루언서 공감’은 시청자 행동의도에 긍정적인 영향을 보였으나 ‘정보 가치 공감’, ‘정보 신뢰 공감’은 유의한 영향을 보이지 않았으며, 인플루언서 공감이 시청자의 행동 의도에 가장 큰 영향을 주었다는 것이 확인되었다. 넷째, 이스타 TV 정보 공감 요인이 시청자 행동의도에 미치는 영향에 있어 인플루언서 공감의 매개역할 분석 결과 인플루언서 공감은 ‘정보 내용 공감’, ‘정보 만족 공감’과 행동의도 관계에서 부분 매개효과가 있는 것으로 확인되었다. 이는 이스타 TV 정보 공감 요인 중 ‘정보 내용 공감’, ‘정보 만족 공감’이 시청자 행동의도에 직접적인 영향을 미치는 것보다 ‘정보 내용 공감’, ‘정보 만족 공감’이 인플루언서 공감에 영향을 미치고, 인플루언서 공감이 시청자 행동의도에 영향을 미칠 때 시청자 행동의도가 더욱 강해진다고 볼 수 있다. 본 연구 결과는 유튜브에서 정보 공감에 대한 시청자 행동의도를 이해하는 데 기초자료로 활용될 것이다.
Amid changes in media, advancements in the internet, the widespread use of smartphones, and an environment centered around social networking sites (SNS), users are consuming content without time and space constraints. Platforms like YouTube, an SNS for videos, provide viewers with an environment to freely watch and share content. Users have evolved from mere consumers of videos to broadcasters themselves. YouTube viewers express their appreciation for content by 'liking', commenting, and subscribing, which, in turn, influences the video choices of other viewers. This study aims to investigate the impact of viewer empathy towards the content provided by ESTAR TV, a YouTube soccer entertainment channel, on viewer behavioral intentions, and the mediating role of influencer empathy in this process. To this end, 508 surveys were analyzed using SPSS 27.0, conducting factor analysis, reliability analysis, correlation analysis between variables, regression analysis, and mediating regression analysis. The results showed, firstly, that the factors of ESTAR TV information empathy were identified as 'information trust empathy', 'information value empathy', 'information content empathy', and 'information satisfaction empathy'. Secondly, all factors of ESTAR TV's information empathy positively influenced influencer empathy, with 'information value empathy' having the most significant impact. Thirdly, the analysis of the impact of ESTAR TV's information empathy and influencer empathy on viewer behavioral intentions revealed that 'information content empathy', 'information satisfaction empathy', and 'influencer empathy' positively influenced viewer behavioral intentions, while 'information value empathy' and 'information trust empathy' did not show significant impacts. Influencer empathy had the most significant impact on viewer behavioral intentions. Fourthly, in analyzing the mediating role of influencer empathy in the impact of ESTAR TV's information empathy factors on viewer behavioral intentions, it was found that influencer empathy partially mediated the relationship between 'information content empathy', 'information satisfaction empathy', and behavioral intentions. This suggests that the influence of 'information content empathy' and 'information satisfaction empathy' on viewer behavioral intentions is stronger when they impact influencer empathy, which in turn influences viewer behavioral intentions. The results of this study can serve as a basis for understanding viewer behavioral intentions towards information empathy on YouTube.