본 연구는 농어촌 ‘우리동네 예술학교’의 음악교육 프로그램을 개발하는 것을 목표로 한다. 이전 사업에서교육 수요가 많았던 전통음악(국악) 분야의 가야금과 음악 창작 영역을 대상으로 삼았으며 2023년 수업 이후진행된 만족도 조사를 통해 나타난 수준별·단계별 프로그램 개발에 대한 요구에 따라 6단계 프로그램으로 개발하였다. 특히 갈수록 강조되는 디지털 매체를 사용하는 내용으로 개발하였다. 전통음악(국악) 프로그램은 국악과의 만남, 가야금과 친해지기, 작은 음악회 만들기, 가야금으로 표현하기, 계절곡 표현하기, 공연 만들기, 감상과 평가의 범주로 구성하였다. 가야금 연주가 가능한 애플리케이션 ‘스마트 가야금’연주 활동과 공연에 사용할 영상을 만드는 활동을 개발하였다. 음악 창작 프로그램은 소리와 음악 탐색하기, 창작의 기초 다지기, 간단한 음악 창작하기, 온라인 음악 발표회, 삶과 연계하여 창작하기, 융합하여 음악 창작하기, 음악극 만들기, 감상과 평가의 범주로 구성하였다. 디지털 매체 활용 프로그램으로 뮤직비디오 만들기, 디지털 매체 활용 즉흥연주하기, 블록코딩으로 가상 악기 만들기, 작곡 애플리케이션으로 창작하기, 팟캐스트 음악 방송 만들기, AI 도구 활용 음악 창작하기 활동을 개발하였다. 지역에 상관없이 모든 학생이 수준 높은 문화예술교육을 경험할수 있도록 수준별·단계별 프로그램들이 지속해서 개발되길 기대한다.
The purpose of this study is to develop a cultural arts education program for the "Our Local Art School" in rural areas. Focusing on the Korean traditional music(Gugak) genre, genre, particularly Gayageum, and the music creation field, which had high educational demand in previous programs, a six-level sequential program was developed in response to the needs identified through satisfaction surveys conducted after the 2023 classes. The program was specifically designed to include the in creasingly emphasized use of digital media.
The Korean traditional music(Gugak) program consists of the following categories: Encountering Gugak, Getting Acquainted with Gayageum, Creating a Small Concert, Expressing with Gayageum, Seasonal Song Expression, Creating a Performance, and Appreciation and Evaluation. Activities utiliz ing the ‘Smart Gayageum’ application, which allows for Gayageum performance, and a digital media program for creating videos to be used in performances were developed.
The music creation program includes categories such as Exploring Sounds and Music, Laying the Foundations of Creation, Simple Music Creation, Online Music Presentation, Creating in Connection with Life, Integrated Music Creation, Creating a Musical Play, and Appreciation and Evaluation. The digital media utilization program features activities such as making music videos, improvisational performances using digital media, creating virtual instruments using block coding, composing with music creation applications, creating podcast music broadcasts, and music creation using AI tools.
The goal is for all students, regardless of their location, to experience high-quality cultural arts ed ucation through the continuous development of these sequential programs.