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논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김대영 (경상국립대학교)
저널정보
언어과학회 언어과학연구 언어과학연구 제111집
발행연도
2024.12
수록면
555 - 591 (37page)
DOI
10.21296/jls.2024.12.111.555

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In general, when a speaker uses sarcastic irony, he/she aims to indirectly blame or ridicule others’ mistakes, faults and wrong attitudes; or deplore his/her unfortunate situation. However, Leech (1983), Lee (2002), Culpeper (1996, 2011), and Kim (2019) hold that communicators often use irony in order to pursue non-sarcastic purposes, for instance, when humorously praising or encouraging other person’s merits or achievements. Beyond this type of non-sarcastic use of irony, within a Relevance- Theoretic perspective (i.e., Clark 2013; Sperber & Wilson, 1995), this paper makes a pragmatic account of using non-sarcastic irony in commercial advertisements in which the advertiser’s discourse strategy for marketing of humility is realised. This strategy makes a contribution to achieving optimal relevance which the advertiser seeks in that using humility irony may bring about passive consumers’ sympathy and public trust in the company and its products/services.

목차

1. 서론
2. 아이러니가 가진 언어적 특성과 그것이 사용되는 환경
3. 아이러니를 다루는 선행 화용론 연구들을 살펴보기
4. 광고의 정의 그리고 그것의 특징
5. 사례연구: 아이러니 광고들을 통해 나타나는 겸손의 미덕
6. 결론
참고문헌

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