본 연구는 불교 소리명상 프로그램 개발을 위한 기초연구로써 프로그램의 이론적 토대를 고찰하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 관련 문헌을 고찰하고 불교 소리명상 프로그램을 정의하며 태교로써 불교 소리명상 프로그램 개발을 위한 제언을 한다.
연구결과 불교적 관점에서 태교는 태내기부터 현생의 업이 시작되기 때문에 그 필요성이 있으며 어머니가 쌓은 선업을 태아에게 회향하여 업의 변화를 가져 온다는 측면에서 자리이타의 실천이라고 볼 수 있다.
한편 소리는 훌륭한 명상의 매개이다. 특히 『능엄경』에 등장하는 이근의 성품 중 통진실(通眞實)은 자궁 밖 소리도 들을 수 있는 태아의 이근에도 적용되어 소리를 활용한 태교가 활발하게 이루어지고 있으나 이를 명상으로 발전시킨 소리명상 프로그램은 찾아보기 힘들다.
소리명상은 첫째, 뇌파동조화 현상을 활용한 명상, 둘째, 악기 소리를 듣거나 연주하는 명상. 셋째, 만트라, 다라니, 염불 등을 입으로 소리 내는 명상. 넷째, 명상음악을 감상하거나 마음챙김 하며 듣는 명상. 다섯째, 소리의 본질을 알아차리는 이근원통 수행 이렇게 다섯 가지로 분류 할 수 있다. 그 중 불교와 관련된 소리명상은 불교 소리명상 프로그램의 주요 활동 내용이 된다.
이러한 고찰을 토대로 불교 소리명상 프로그램은 불교의 교리를 기반으로 하는 소리명상 프로그램으로 기존에 행해지고 있는 불교 소리명상 활동들을 활용하면서 궁극적으로 아공(我空)의 체득을 최종 목표로 하는 대중을 위한 명상 프로그램으로 정의할 수 있다. 대중은 자신이 고통에서 벗어나거나 행복해지기 위해 명상을 한다는 측면에서 나에 대한 집착을 끊어 내어 아공을 체득하는 것을 최종 목표로 삼았다. 이는 이근원통의 육결 중 해근결에 이르는 것을 의미하며 불교의 핵심 교리를 전달하고자 이근원통 수행을 매 회기 다루도록 구성하고자 한다.
향후 본 연구의 연구결과를 반영한 양질의 프로그램 개발을 위해서는 목적성과 체계성, 대중성과 적합성을 염두 해야 하며 임신부의 특성과 필요를 고려하여 프로그램을 개발한다면 임신부와 태아 모두에게 불교적 교리를 전달 할 수 있는 명상 프로그램이 될 것으로 기대된다.
The purpose of this study is to examine the theoretical foundation of the Buddhist sound meditation program. In Buddhism, the moment of fertilization, or the moment when the five aggregates are generated in the womb, are regarded as the moment of birth. Therefore, considering that this life begins from the fetal stage, the concept of prenatal education was formed, and from a Buddhist perspective, prenatal education can be seen as the practice of Ja Li I Ta(自利利他) in the sense that it brings about a change in karma by returning the good karma accumulated by the mother to the fetus.
Current sound meditation is, first, sound meditation that utilizes brain wave synchronization, and second, sound meditation that listens to or plays musical instruments. Third, sound meditation, in which mantras, dharani, chanting, etc. are sounded with the mouth. Fourth, sound meditation that involves listening to meditation music or being mindful. Fifth, Lee Geun Won Tong meditation, which recognizes the essence of sound, can be classified into five categories.
Based on this theory, the Buddhist sound meditation program can be defined as a sound meditation program aimed at Buddhist doctrine, utilizing existing Buddhist sound meditation activities, and ultimately learn of ‘non-self(anattā)’. As a program for the public, the program is developed with popularity in mind, and Lee Geun-won-tong meditation is covered in each session to convey the core doctrines of Buddhism.
In order to develop a Buddhist sound meditation program as prenatal education, it is necessary to construct a systematic program that meets the purpose of prenatal education from the Buddhist perspective of Ja Li I Ta(自利利他), and to develop a program that takes into account popularity and suitability.