본 연구는 여객자동차운송사업에서 디지털 트랜스포메이션(Digital Transformation) 도입 시 수용 의도에 영향을 미치는 요인을 실증적으로 분석하고, 기업 민첩성의 조절 효과를 검토하였다. 연구는 기술수용모형(TAM)과 기술-조직 -환경(TOE) 모형을 바탕으로 도입 유용성, 도입 용이성, 디지털 전환 역량, 최고경영자 지원, 고객 요구, 경쟁 압력을 독립 변수로 설정하였고, 기업 민첩성을 조절 변수로 설정해 316개의 유효 표본을 분석하였다. 분석 결과, 도입 용이성, 디지털 전환 역량, 최고경영자 지원, 고객 요구, 경쟁 압력은 모두 디지털 트랜스포메이션 수용 의도에 유의미한 영향을 미쳤으며, 특히 디지털 전환 역량이 가장 큰 영향을 미쳤다. 이는 기업이 디지털 기술을 효과적으로 활용하는 능력이 디지털 트랜스포메이션 성공의 필수 요소임을 시사한다. 반면, 도입 유용성은 수용 의도에 유의한 영향을 미치지 않았 는데, 이는 디지털 트랜스포메이션 도입 시 비용과 리스크에 대한 우려가 더 큰 영향을 미칠 수 있음을 의미한다. 또한, 기업 민첩성은 수용 의도와 독립 변수 간의 관계에서 긍정적인 조절 효과를 나타냈으며, 민첩한 기업일수록 디지털 트랜스포메이션 도입 과정에서 발생하는 도전 과제를 효과적으로 해결할 수 있음을 보여주었다. 특히, 기업 민첩성이 높을 경우 도입 유용성의 영향이 긍정적으로 변화하는 것으로 나타났다. 본 연구는 여객자동차운송사업에서 디지털 트랜스포메이션을 체계적으로 분석한 첫 시도로서 학문적 의의가 크며, 실무적으로는 디지털 전환 역량과 최고경영자 지원의 중요성을 확인했다. 다만, 연구 범위가 여객자동차운송사업에 한정되어 일반화에 한계가 있으므로, 향후 다양한 업종과 분야로 확대된 연구가 필요하다.
This study empirically analyzed the factors affecting acceptance intention when introducing digital transformation in the passenger vehicle transportation business, and examined the moderating effect of corporate agility. Based on the technology acceptance model (TAM) and the technology-organization-environment (TOE) model, the study set introduction usability, ease of introduction, digital transformation capability, CEO support, customer demand, and competitive pressure as independent variables, and 316 effective samples were analyzed by setting corporate agility as a modulating variable.
As a result of the analysis, ease of introduction, digital transformation capability, CEO support, customer demand, and competitive pressure all had a significant influence on the intention to accept digital transformation, and in particular, digital transformation capability had the greatest influence. This suggests that the ability of companies to effectively utilize digital technology is an essential factor in the success of digital transformation. On the other hand, the usefulness of introduction did not significantly affect the intention to accept, which means that concerns about costs and risks can have a greater impact on the introduction of digital transformation.
In addition, corporate agility showed a positive moderating effect in the relationship between acceptance intention and independent variables, and it was shown that the more agile the company can effectively solve the challenges that arise in the process of introducing digital transformation. In particular, when corporate agility is high, the effect of usefulness of introduction changes positively.
This study is the first attempt to systematically analyze digital transformation in the passenger vehicle transportation business, and in practice, it has great academic significance and confirmed the importance of digital transformation capabilities and CEO support. However, since the scope of the study is limited to the passenger vehicle transportation business, there is a limit to generalization, research expanded to various industries and fields is needed in the future.