메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
장현순 김경이 (가톨릭대학교)
저널정보
한국수산해양교육학회 수산해양교육연구 수산해양교육연구 제37권 제1호(통권 제133호)
발행연도
2025.2
수록면
35 - 54 (20page)
DOI
10.13000/JFMSE.2025.2.37.1.35

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study analyzes the research trends of domestic lifelong education methods in South Korea from 2001 to 2023 using keyword network analysis. The primary objective is to explore the changes in key research topics and the structural relationships between them over time. By applying keyword network analysis, the study identifies core keywords such as experience-based learning, learner-centered education, and educational goals, which have emerged as dominant themes in lifelong education research. The research method involves analyzing 181 papers published in KCI-listed journals. NetMiner and Excel were used to perform keyword frequency analysis, co-occurrence analysis, and centrality analysis to track changes in research trends. Results indicate that experience-based learning and learner-centered education have become central to lifelong education, reflecting an increasing focus on learner engagement and experience. The study also highlights the rising importance of digital education and integrative learning methods in the field. This research contributes to understanding the structural flow of lifelong education studies, offering insights into future research directions and policy implications. The findings suggest that future lifelong education programs should emphasize learner-centered approaches and integrate digital technologies.

목차

Abstract
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 배경
Ⅲ. 연구 방법
Ⅳ. 연구 결과
Ⅴ. 결론
References

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-151-25-02-092540754