난하 하류 지역은 청동기시대 전기에서 후기로 전환되는 기원전 이천년기 후반 ~ 천년기 전반에 서쪽에서 유입되는 신래의 ‘북방계문화’가 광역적으로 확산되는 교통로이자 연결점에 해당한다. 난하 하류는 하북평원 북부의 다른 지역과 다르게 청동기와 제작기술을 적극적으로 수용하였으며, 그 시작은 기원전 12세기에 북방계 청동기로 판단된다. 이후 기원전 11세기가 되면 중원에서 유입된 청동예기와 북방계 청동기가 조합되기 시작하며 북방계 + 중원계 청동기가 다종·다양하게 부장된 것으로 보아 수장이 등장하며, 집단의 분묘군에서 계층화 양상이 보이는 등의 발전상이 확인된다. 문화유형을 살펴보면 하북평원 북부 일대는 하나의 광역적인 토기문화권으로 볼 수 있으나, 난하 하류는 타 집단과 차별적으로 다양한 계통의 청동기를 적극적으로 수용하여 위세품으로 활용하는 바, [후천의유형]으로 따로 세분된다. 중원계 청동예기가 부장되기는 하지만 청동기의 계통과 의례의 상징인 동경의 부장 등으로 미루어 볼 때, 집단의 정체성을 북방계로 판단되며, 일부 중원의 문화를 받아들인 것으로 추정된다. 이러한 중원계 청동기가 유입된 원인은 확산이나 이주 등의 중원세력의 확장이 아닌 상말주초의 혼란기에 발생한 이탈을 일부 수용한 것으로 생각된다. 난하 하류 일대의 성격을 청동기를 중심으로 살펴보면, 청동기의 유입과 발전과정에서 그 중심은 북방계문화이며, 수장묘의 위계와 한정적인 중원계 청동예기의 부장, 중원에서는 필수적인 술과 관련된 예기들이 전무한 점을 종합해볼 때, 중원세력일 가능성은 거의 전무하다고 볼 수 있다. 특히 중원에 보다 인접한 주하 일대에서 가운데 위계도 압도적으로 높으며, 성격 또한 완전한 중원계인 평곡 유가하의 존재를 고려할 때, 그 성격은 보다 명확해지는 것으로 보인다.
The lower part of Luanhe is located in the easternmost part of the northern part of the Huabei Pingyuan, south of the YanShan Mountains, and consists of low hills and plains. Looking at the cultural type, the northern part of the Huabei Pingyuan can be seen as a wide-area earthenware culture area, but the lower part of Luanhe actively accepts and utilizes various types of bronze ware differently from other groups, and is divided into [Houqianyi type] separately. Although this area is an important transportation route or connection point where the “Northern Culture” newly introduced from the west spreads widely in the late 2000s to the late 1000s B.C., which is converted from the early Bronze Age to the late Bronze Age, research on the Bronze Age has been omitted. Unlike other regions in the northern part of the Huabei Pingyuan, the lower part of the Nanha actively embraced the Bronzeware, and it is believed that the Northern Type Bronzeware began in the 12th century BC. In particular, the bronze mold identified in Baoshenmiao is believed to have also actively accepted the technology of making the Bronzeware. Later, by the 11th century BC, given the stratification patterns identified in luanxian Houqianyi and the burial of various purposes of bronzeware of Northern Type Bronzeware and Chinese Bronze Ritual Vessel in Houqianyi 1999LQT1②M5 and Qianan xiaoshandongzhuang, it shows the development of groups, such as the emergence of chiefdom. Given that the model and ritual aspects of the Bronzeware are clearly centered on the Northern Culture, it is thought that the reason for the introduction of these Chinese Bronzeware was not the expansion of China’s power, but the introduction of some of the culture of the midlands during the chaos of the periods of the end of Shang and the beginning of Xizhou. Archaeological examination of the possibility that the lower part of Luanhe is a group of Chinese shows that the group’s character in the bronzeware is clearly of the Northern Culture, the hierarchy of the burial mound is too low to be considered the feudal lord of China, and the hierarchy is overwhelmingly high in areas closer to the China, showing a similar combination of Northern + Chinese Bronze Age in regions closer to China, the hierarchy is quite high, and the character is also considered to be quite low considering the existence of Pinggu liujiahe, a complete Chinese tradition. In the Liaoxi area east of the lower part of Luanhe and south of Nuluerhushan, Chinese Bronze Ritual Vessel with the same Inscriptions as the lower part of Luanhe is confirmed, and considerable similarity is also confirmed in earthenware. Therefore, an in-depth comparative study of both regions is considered essential, and I would like to conclude the paper by leaving it as a task later.