본 연구의 목적은 학부모에 대한 유아교사의 감정노동과 소진과의 관계에서 마음챙김과 수용의 매개효과를 알아보고자 서울·경기 지역에 소재한 유치원·어린이집에 근무하는 3, 4, 5세 유아교사 818명을 대상으로 하였다. 자기 보고식 설문인 학부모에 대한 유아교사의 감정노동, 소진, 마음챙김, 수용행동 척도를 사용하여 자료를 수집하였다. 학부모에 대한 유아교사의 감정노동, 소진, 마음챙김, 수용의 관계를 밝히고, 학부모에 대한 유아교사의 감정노동이 소진과의 관계에서 마음챙김 및 수용의 매개역할과, 마음챙김이 수용을 거처 소진을 완화할 수 있는 이중경로를 검증하였다. 분석을 위해 SPSS 18.0과 AMOS 18.0을 활용하여 주요 변인의 기술 통계와 상관분석 및 구조방정식 모형을 설계하고 검증한 후 부트스트랩 분석(Bootstrap analysis) 방법으로 매개경로를 확인하였다. 가설모형 검증 시, 종속변수인 소진에 유의한 차이가 나타난 유아교사의 연령을 통제변인으로 투입하여 분석하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 연구대상자의 배경변인에 따라 살펴본 결과, 유아교사의 연령에서는 20대가 소진전체와 하위요인 중 개인적 성취감 감소가 높았고, 40대 이상이 수용행동과 마음챙김의 하위요인 중 주의집중, 집중행동이 높았다. 학력에 따라서는 대학원 재학 이상의 유아교사의 경우 표면행위, 수용행동, 마음챙김의 하위요인 중 주의집중, 기술 및 집중행동이 높았고 전문대졸 이하와 대학교 졸업의 유아교사는 소진의 하위요인 중 개인적 성취감 감소가 높았다. 경력에 따라서는 5년 이상의 유아교사의 경우 표면행위 감정노동과 마음챙김의 하위요인인 주의집중이 높았고, 1년 이상∼3년 미만의 유아교사는 소진전체와 소진의 하위요인인 정서적 고갈, 개인적 성취감 감소가 높았다. 마음챙김과 관련하여 1년 미만의 유아교사는 하위요인 중 집중행동이 높았고, 3년 이상∼5년 미만의 유아교사는 비판단적 수용이 높게 나타났다. 둘째, 주요 변인들의 상관분석 결과, 표면행위와 내면행위는 소진과 정적상관을 보이고, 마음챙김(기술, 집중행동, 비판단적 수용)과 수용행동은 부적 상관이 나타났으며, 주의집중은 정적상관을 보이는 것으로 나타났다. 소진은 마음챙김(기술, 집중행동, 비판단적 수용)과 수용행동에서 부적 상관이 나타났으며, 마음챙김(기술, 집중행동, 비판단적 수용)과 수용행동은 정적 상관이 나타났다. 마음챙김 주의집중은 수용행동과 부적상관이 나타났다. 셋째, 표면행위 감정노동과 소진과의 관계에서 마음챙김, 수용행동의 매개효과를 검증한 결과, 표면행위 감정노동과 소진과의 관계에서 마음챙김-기술, 수용행동이 부분매개효과가 나타났다. 표면행위 감정노동과 소진과의 관계에서 마음챙김이(마음챙김-기술, 마음챙김-집중행동, 마음챙김-비판단적 수용) 수용행동을 거쳐 소진에 이중매개효과가 나타났다. 내면행위 감정노동과 소진과의 관계에서 마음챙김, 수용행동의 매개효과를 검증한 결과, 내면행위 감정노동과 소진과의 관계에서 마음챙김-기술이 완전매개효과가 나타났다. 내면행위 감정노동과 소진과의 관계에서 마음챙김이(마음챙김-기술, 마음챙김-비판단적 수용) 수용행동을 거쳐 소진에 이중매개효과가 나타났다. 학부모에 대한 유아교사의 감정노동과 소진과의 관계에서 특히 마음챙김-기술이 매개변인으로서의 역할이 가장 크다고 할 수 있다. 마음챙김-기술은 관찰한 속성에 대하여 한 단어나 짧은 구를 통하여 이름을 붙이거나 설명하는 것으로, 자신의 현재 신체적 느낌, 감정, 생각을 잘 인식하는 기술(Baer 등, 2004)을 훈련하면 소진을 완화 할 수 있다는 의미이다. 학부모에 대한 유아교사의 감정노동과 소진과의 관계에서 마음챙김과 수용행동 각각의 매개효과보다 마음챙김과 수용행동을 거치는 이중경로는 단일 매개변인 일 때 보다 마음챙김이 수용행동을 거치면 소진 완화를 위해 더욱 긍정적인 결과를 낼 수 있음을 시사한다. 본 연구의 결과는 유아교사를 대상으로 함께 연구되지 않았던 마음챙김과 수용의 매개효과를 확인하였다는 데 의의가 있다. 또한 마음챙김이 수용을 거쳐 소진을 완화 할 수 있는 방법을 찾은 것은 중요한 의미를 가진다. 유아교사가 마음챙김과 수용을 꾸준히 훈련한다면 있는 그대로 받아들여 수용하고 판단하지 않으며 자신이 겪는 감정노동 상황을 객관적인 시선에서 하나의 경험으로 받아들일 수 있을 것이다. 이는 유아교사가 학부모에 대한 감정노동으로 소진을 겪게 될 수 있는 상황에서 마음챙김과 수용을 통해 심리적 고통에 대한 새로운 관점을 갖게 하며, 유아교사의 소진을 예방하고 완화하기 위한 방안으로 지속적인 마음챙김과 수용의 훈련이 교사 교육에 활용 될 수 있을 것이다.
The purpose of this study was to determine the mediating effects of mindfulness and acceptance on the association between parent-related emotional labor and burnout in early childhood teachers; for this purpose, research was conducted in 818 teachers in charge of three- to five-year-old children at kindergartens and nurseries in Seoul and Gyeonggi Province. Data were collected using parent-related emotional labor, burnout, mindfulness, and acceptance action scales for early childhood teachers, which were self-administered questionnaires. It aimed to determine the association among parent-related emotional labor, burnout, mindfulness, and acceptance in early childhood teachers and the mediating effects of mindfulness and acceptance on the association between parent-related emotional labor and burnout in early childhood teachers and test the dual channel by which mindfulness could relieve burnout through acceptance. Descriptive statistics, correlation analysis, and structural equation models of the principal variables were designed and verified using SPSS 18.0 and AMOS 18.0; then, the mediating channel was identified through bootstrap analysis. In testing the hypothesis models, early childhood teachers'' age, which led to significant variation in the dependent variable of burnout, was used as a control variable. The main results of this study are as follows: First, in terms of the participants'' background variables, the teachers in their twenties were more likely to show burnout in general and a decrease in personal accomplishment among its sub-factors and those in their forties or older showed higher levels of acceptance action and attention and attention action among the sub-factors for mindfulness. The graduate school students or those at higher education levels showed higher levels of surface acting, acceptance action, and attention, skills, and attention action among the sub-factors for mindfulness and the college graduates or those at lower education levels and the university graduates showed a greater decrease in personal accomplishment. The teachers with ≥5 years of career showed higher levels of emotional labor related to surface acting and attention, those with 1 to <3 years of career were more likely to show burnout in general and emotional exhaustion and a decrease in personal accomplishment among its sub-factors, those with <1 year of career were more likely to show attention action, and those with 3 to <5 years of career were more likely to show non-judgmental acceptance. Second, the correlation analysis of the principal variables showed that surface and deep acting were positively correlated with burnout, were negatively correlated with mindfulness (skills, attention action, and non-judgmental acceptance) and acceptance action, and were positively correlated with attention. Burnout was negatively correlated with mindfulness (skills, attention action, and non-judgmental acceptance) and acceptance action; mindfulness (skills, attention action, and non-judgmental acceptance) was positively correlated with acceptance action. Mindfulness and attention were negatively correlated with acceptance action. Third, as for the mediating effects of mindfulness and acceptance action on the association between emotional labor related to surface acting and burnout, mindfulness-skills and acceptance action partially mediated between emotional labor related to surface acting and burnout. As for the association between emotional labor related to surface acting and burnout, mindfulness (skills, attention action, and non-judgmental acceptance) had dual mediating effects on burnout through acceptance action. As for the mediating effects of mindfulness and acceptance action on the association between emotional labor related to deep acting and burnout, mindfulness-skills fully mediated between emotional labor related to deep acting and burnout. As for the association between emotional labor related to deep acting and burnout, mindfulness (skills and non-judgmental acceptance) had dual mediating effects on burnout through acceptance action. It can be said that mindfulness-skills is most likely to serve as a mediator between parent-related emotional labor and burnout in early childhood teachers. Mindfulness-skills refers to naming or describing an observed property through a word or short phrase; that is, training the skill of having a good understanding of one''s own current physical feelings, emotions, and ideas (Baer et al., 2004) can relieve burnout. It implies that the dual channel through mindfulness and acceptance action can have more positive effects on the association between parent-related emotional labor and burnout than the single mediator of mindfulness or acceptance action in early childhood teachers by having mindfulness go through acceptance action. This study is significant in that it has confirmed the mediating effects of mindfulness and acceptance, the combination of which was not examined in early childhood teachers. It is also significant in that it has found a way of mindfulness relieving burnout through acceptance. If early childhood teachers steadily train for mindfulness and acceptance, they can accept anything as it is without judgment and accept a situation of their emotional labor as a type of experience from an objective perspective. This gives a new perspective on mental distress through mindfulness and acceptance in a situation where early childhood teachers can suffer burnout due to parent-related emotional labor; continuous training in mindfulness and acceptance is expected to be useful for early childhood teacher education as a way of preventing and relieving burnout.
목차
Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구문제 83. 용어의 정의 9Ⅱ. 이론적 배경 111. 감정노동 111) 감정노동 개념 112) 감정노동의 구성요소 153) 유아교사의 감정노동 182. 소진 271) 소진의 개념 272) 소진의 구성요소 303) 유아교사의 소진 333. 마음챙김 351) 마음챙김의 개념 352) 마음챙김의 구성요소 383) 유아교사의 마음챙김 414. 수용 421) 수용의 개념 422) 수용의 결과 513) 유아교사의 수용 525. 관련 변인들 간의 관계에 대한 이론 및 선행연구 고찰 531) 감정노동과 관련 변인들 간의 관계 532) 소진과 관련 변인들 간의 관계 583) 마음챙김과 수용 간의 관계 60Ⅲ. 연구방법 651. 연구대상 652. 연구모형 및 가설 663. 연구도구 684. 연구절차 741) 예비조사 742) 본 조사 745. 자료 분석 75Ⅳ. 연구결과 761. 유아교사의 배경변인에 따른 학부모에 대한 유아교사의 감정노동, 소진, 마음챙김, 수용의 차이분석 762. 감정노동, 소진, 마음챙김, 수용 간의 상관관계 분석 903. 감정노동과 소진과의 관계에서 마음챙김과 수용의 매개효과 검증 93Ⅴ. 논의 및 결론 1101. 연구결과에 대한 요약 1102. 논의 및 제언 113참고문헌 128부록 158ABSTRACT 173