정치, 사회, 문화, 산업 등 사회 전반에 걸쳐 중요한 화두인 경험(experience)에 관한 학계와 현장의 관심은 높으며, 비즈니스 업계에서는 고객의 경험에 대한 실무적인 관심과 노력뿐만 아니라 학문적 탐구가 지속되고 있다. 이러한 고객경험에 대한 이론적 체계가 마련되기 시작한 것은 Pine과 Gilmore가 1998년에 경험경제의 개념을 소개하고 Schmitt가 전략적 경험 모듈을 발표한 1990년대 말부터라고 할 수 있다. 이러한 고객경험에 관한 국내 참여스포츠 시설업을 대상으로 연구가 다각적으로 진행되고 있으나, 기업과 고객과의 상호작용 경험에 관한 연구는 미흡한 실정으로 다양한 고객경험 연구의 축적과 시사점을 제공하기 위해서 최근 열광하는 브랜드를 구축하기 위하여 주목받는 러브마크(Lovemark)와 세렌디피티(Serendipity)를 매개로 소비자 행동의도에 어떠한 영향을 미치는지 실증분석을 실시하였다. 이를 위해 먼저, 러브마크와 세렌디피티에 참여스포츠를 대상으로 실증연구가 진행되지 않은 학문적 동향에서 보다 타당성과 신뢰성을 갖춘 측정도구를 사용하고자, 피트니스 센터를 이용하는 11명의 고객을 대상으로 심층면접과 학계와 실무계의 전문가 집단을 구성하여 전문가회의를 거쳐 피트니스 센터 러브마크의 4가지 차원(서비스, 건강, 유대, 성취) 12문항과 세렌디피티의 2가지 차원(개인화, 소통) 8개 항목을 척도로 제시하고 회귀분석을 통한 예측타당성 검토와 1~2차 확인적 요인분석을 통해 구성타당성과 신뢰성을 확보한 척도를 개발하고 이론적 근거를 토대로 성과변인과의 구조방정식 모형(structural equation model: SEM)을 구축하여 실증분석을 통해 개별 가설을 검증하여 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 상호작용 경험의 하위차원인 감각, 기능, 유희 차원은 러브마크에 긍정적인 영향을 미쳤으나, 관계 차원은 통계적으로 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 상호작용 경험의 하위차원인 감각, 기능, 관계 차원은 세렌디피티에 긍정적인 영향을 미쳤으나, 유희 차원은 통계적으로 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 러브마크는 소비자 행동의도에 긍정적인 영향을 미쳤으나, 세렌디피티는 통계적으로 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 넷째, 상호작용 경험의 하위차원인 유희 차원은 소비자 행동의도에 긍정적인 영향을 미쳤으나, 감각, 기능, 관계 차원은 통계적으로 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 주 제 어 : 상호작용 경험, 러브마크, 세렌디피티, 소비자 행동의도
The interest of the academia and work place in experience considered a significant issue across politics, society, culture, industry and etc. increases and businesses continuously make every effort to explore a practical interest in customer experience as well as academical researches. the theatrical system of customer experience can be considered to be established in the late 1990’s when Pine and Gilmore introduced the concept of experience economy in 1998 and Schmitt developed SEMs (Strategic Experiential Modules) (Oh, Mi-ok, 2013). While studies on such customer experience at domestic participatory sports sectors have been widely conducted, the researches on the experience in the interaction between customers and businesses are insufficient and this study attempted to conduct an empirical analysis on the effects on consumer behavioral intention by applying Lovemark and Serendipity necessary to build the hottest bland in order to provide the accumulated researches on various customer experiences and implication. In order to achieve the purposes of this study, this study conducted in-depth interview for 11 customers registered at fitness centers, 4 dimensional factors (service, health, relationship, and achievement), 12 questions, 2 kinds of dimensions of Serendipity (individualism and communication), and 8 items were suggested as criterions after organizing and meeting the panels of experts in academic communities and working groups, developed the scales satisfying construct validity and credibility by examining predictive validity through regression analysis and 1st and 2nd confirmatory factor analysis, established SEM (Structural Equation Model) of performance variable based on the rationale, and verified each hypothesis through empirical analysis. The results of this study were shown below. First, the sub-dimensions of interaction experience such as sense, function, and amusement dimension had positive effects on Lovemark; however, there was no statistically significant effect in relationship dimension. Second, while the sub-dimensions of interaction experience including sense, function, and relationship dimension had positive effects on Serendipity, no statistically significant effects in amusement dimension were seen. Third, there was a positive effect in Lovemark although no statistically significant effect in Serendipity was observed. Fourth, while amusement dimension, the sub-dimension of interaction experience, had a positive effect on consumer behavioral intention, there were no statistically significant effects on sense, function, and relationship dimension. Key Words : interaction experience, Lovemark, Serendipity, and consumer behavioral intention
목차
국문초록 ⅰ표 목 차 ⅴ그림목차 ⅵⅠ. 서 론 11. 연구의 필요성 12. 연구의 목적 43. 연구모형 및 연구가설 44. 용어의 정의 8Ⅱ. 이론적 배경 101. 상호작용 경험 102. 러브마크 133. 세렌디피티 154. 소비자 행동의도 18Ⅲ. 연구방법 231. 러브마크와 세렌디피티 척도개발 232. 피트니스 센터 고객의 상호작용 경험과 소비자 행동의도에 관한 실증연구 26Ⅳ. 결과 291. 러브마크와 세렌디피티 척도개발 결과 292. 실증연구 결과 38Ⅴ. 논의 421. 러브마크와 세렌디피티 척도개발에 관한 논의 422. 실증연구에 관한 논의 43Ⅵ. 결론 및 제언 471. 결론 472. 제언 49참고문헌 51부 록 : 설 문 지 61Abstract 65