2019년 12월 중국 우한에서 발생한 코로나는 전 세계적으로 빠르게 확산되기 시작하였고 WHO에서는 팬데믹 현상을 선포하였다. 이에 2020년 2월 한국 정부에서도 코로나 확산을 방지하기 위한 사회적 거리 두기와 외출 자제 등의 행동수칙을 권고하였다. 이로 인해 사람들의 외출이 줄어들면서 소비가 감소하기 시작하였고 한국경제연구원에 따르면 IMF 이후 기업 체감경기가 월간 최대 낙폭을 기록하였다. 급격한 경제 상황으로 헤어미용 서비스업 또한 비상이 걸렸으며, 뷰티매거진 그라피에서는 헤어샵의 2020년 1분기 매출이 작년대비 84.2% 감소한 것으로 집계되었다. 이러한 원인은 사회적 거리두기와는 반대되는 대면서비스라는 특성과 헤어샵 종사자들의 1인 헤어샵 전환 및 증가추세에 따른 이직률 때문으로 판단된다. 코로나 사태와 함께 1인 헤어샵의 증가로 인하여 종사자들의 이탈과 매출감소는 경영자들에게 고민일 수 밖에 없다. 따라서 종사자들이 이직하지 않고 장기적으로 근무 할 수 있는 잔류의도에 관한 연구가 필요하다. 또한, 연구의 실질적인 도움을 받을 대상은 다수의 종사자를 운영하고 있는 헤어샵의 운영자일 것이며, 그러한 헤어샵의 특성에 맞는 연구가 필요하다. 다수의 종사자가 운영되는 헤어샵은 자의적 또는 타의적으로 팀을 형성하여 서비스를 제공하는 특성을 가지고 있다. 따라서 본 연구에서는 헤어샵의 팀을 통한 잔류의도와의 영향관계를 구명하고자 한다. 구체적으로 본 연구의 목적은 첫째, 헤어샵의 팀 응집력과 팀 성과 및 만족도가 잔류의도에 미치는 영향을 구명하고자 한다. 둘째, 헤어샵의 팀 응집력과 팀 성과 및 만족도의 관계에서 사회적 교환관계의 조절효과를 구명하고자 한다. 셋째, 헤어샵의 팀 응집력과 팀 성과 및 만족도의 관계에서 심리적 주인의식의 조절효과를 구명하고자 한다. 넷째, 헤어샵의 팀 응집력과 잔류의도의 관계에서 사회적 교환관계와 심리적 주인의식의 조절효과를 구명하고자 한다. 이에 헤어샵에서 코로나 사태 및 인건비 상승 등으로 인해 발생하는 매출감소, 종사자들 간의 분위기 및 관계, 이직 등의 문제점들을 해소하기 위한 인적자원관리에 도움이 되는 기초 자료 및 정보를 제공하고자 한다. 본 연구는 연구목적을 위하여 문헌조사와 실증조사를 병행하였다. 먼저, 문헌조사를 통하여 헤어샵 종사자, 팀 특성, 팀 응집력·성과·만족도, 잔류의도, 사회적 교환관계, 심리적 주인의식에 관한 선행연구를 분석하였고 요인들에 대한 이론적 근거를 제시하였다. 또한, 이를 바탕으로 연구모형 및 가설을 설정하였다. 연구 대상은 광주광역시 헤어샵의 팀(헤어디자이너, 파트너)을 대상으로 하였으며, 설문대상의 조건에 적합한 헤어샵을 선정한 후 직접 방문 또는 설문 URL을 활용하여 자료를 수집하였다. 자료의 수집은 광주대학교 생명윤리위원회 승인을 받은 후 2020년 9월 10일부터 10월 20일까지 수행하였으며, 수집 후 팀 수준이 확인된 최종 분석자료는 60개 팀의 350명(팀원 평균 5.83명)이었다. 자료분석 방법은 빈도분석, 회귀분석, 매개효과 및 조절효과 분석을 활용하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 헤어샵 팀의 과업 응집력, 사회 응집력은 팀 성과에 유의미한 긍정적인 영향을 미치는 것으로 분석되었으며, 헤어샵 팀의 과업 응집력, 사회 응집력은 팀 만족도에 유의미한 긍정적인 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 또한, 헤어샵 팀의 과업 응집력, 사회 응집력과 팀 성과, 팀 만족도는 잔류의도에 유의미한 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로, 헤어샵의 팀 성과는 과업 및 사회 응집력과 잔류의도의 관계에서 매개조건을 충족하였으며, 부분매개하는 것으로 분석되었다. 그리고 헤어샵의 팀 만족도는 과업 및 사회 응집력과 잔류의도의 관계에서 매개조건을 충족하였으며, 부분매개하는 것으로 분석되었다. 두 번째, 헤어샵의 팀 응집력과 팀 성과 및 만족도의 관계에서 LMX는 조절하지 않는 것으로 분석되었다. 한편, 헤어샵의 팀 응집력과 팀 성과 및 만족도의 관계에서 TMX는 부분조절하는 것으로 분석되었다. 세 번째, 헤어샵의 팀 응집력과 팀 성과 및 만족도의 관계에서 심리적 주인의식은 조절하지 않는 것으로 분석되었다. 네 번째, 헤어샵의 팀 응집력과 잔류의도의 관계에서 LMX와 심리적 주인의식은 조절하지 않는 것으로 분석되었다. 한편, 헤어샵 팀의 사회 응집력과 잔류의도와의 관계에서 TMX는 조절하는 것으로 분석되었다. 이에 대한 제언은 다음과 같다. 첫째, 이직률이 높아 종사자들 관리에 많은 기회비용들이 소비되고 있는 헤어샵의 운영자들은 인적자원관리에 앞서 하나의 공동체적인 팀 분위기를 조성해야 한다. 또한, 헤어샵의 내외적인 공간과 시간을 활용하여 구성원들 간의 결속력을 강화 할 수 있는 운영 및 체계 관리가 필요하다. 이에 팀의 목적 달성과 발전 및 만족도를 향상 할 수 있는 공동체 시스템인 메인제 또는 멘토, 팀 등을 만들어 운영해야 할 것이다. 둘째, 팀 차원의 발전을 위해서는 실질적인 보상과 지원 등을 통하여 개인에 국한되지 않고 팀의 성과와 만족도 발전에 도움이 될 수 있는 주인의식을 갖도록 해야 할 것이다. 또한, 업무적인 향상을 위하여 상사와 종사자의 완만한 교환관계가 유지되도록 노력이 필요하다. 셋째, 업무와 휴게시간을 적절히 분배하여 튼튼한 결속력을 다진다면 팀의 역량과 성과가 향상 될 것이며, 물질적인 비용이 상대적으로 적게 투자되는 팀의 상호관계 발전은 헤어샵 성과 및 이미지 발전에 이바지 할 것이다.
As coronavirus from Wuhan, China in December 2019 began to spread rapidly around the world, the WHO (World Health Organization) declared a pandemic. In February 2020, the Korean government also recommended rules of conduct such as social distancing and hunkering down at home to prevent the spread of coronavirus. With less people going out, consumption began to decline. Since the IMF crisis, the actual economic sentiment of companies has hit the biggest monthly drop, according to the Korea Economic Research Institute. The hair beauty service industry has also been in trouble because of the rapid economic situation. In the first quarter of 2020, hair shops’ revenue dropped by 84.2% from a year earlier, according to the beauty magazine GRAPHY. These causes root in a face-to-face service on the contrary to social distancing and a turnover of hair shop employees by the one-person hair shop change and increase. Due to the increase in one-person hair shops along with the coronavirus crisis, the departure of employees and the drop in sales are a concern for managers. Thus, research is needed on employees’ intention to stay in hair shops for a long time without turnover. As the target of real help for research will be owners of hair shops run by a number of employees, research is also needed on the characteristics of such hair shops. Hair shops run by them have the characteristics of providing services by forming a team on an arbitrary or intentional basis. This study is aimed at determining the relationship between team and stay intention in hair shops. The specific purposes of this study are as follows. First, it is to identify the effect of team cohesion, team performance and team satisfaction on stay intention in hair shops. Second, it is to figure out the moderating effect of social exchange relationship in the relationship between team cohesion, team performance and team satisfaction in hair shops. Third, it is to find out the moderating effect of psychological ownership in the relationship between team cohesion, team performance and team satisfaction in hair shops. Fourth, it is to inquire into the moderating effect of social exchange relationship and psychological ownership in the relationship between team cohesion and stay intention in hair shops. In conclusion, it is to provide basic data and information that help human resource management for solving problems such as decrease in sales, atmosphere and relationship between employees, and turnover caused by the coronavirus crisis and rising labor costs in hair shops. This study combined a literature survey with an empirical survey for research purposes. First, it analyzed previous researches on hair shop employees, team characteristics, team cohesion·performance·satisfaction, intention to stay, social exchange relationship and psychological ownership through the literature survey, and then presented a theoretical basis for the factors. Based on this, it set up research models and hypotheses. The survey was carried to teams (hairdressers, partners) of hair shops in Gwangju city. Hair shops for the conditions of survey target were selected to collect data via a direct visit or survey URL. The data collection was performed through Sept. 10 to Oct. 20, 2020 after receiving approval from the Bioethics Committee in Gwangju University. The target of final analysis confirmed after collection were 350 persons (5.83 team members on average) from 60 teams. The data were used for frequency analysis, regression analysis, mediating effect analysis and moderating effect analysis. The results of this study are summarized as follows. First, the task cohesion and community cohesion of hair shop teams had a significant positive effect on the team performance. The task cohesion and community cohesion of hair shop teams had a significant positive effect on the team satisfaction. The task cohesion, community cohesion, team performance, and team satisfaction had a significant positive effect on the stay intention. The team performance was partially mediated by satisfying the mediating conditions in the relationship between task cohesion, community cohesion and stay intention. The team satisfaction was also partially mediated by satisfying the mediating conditions in the relationship between task cohesion, community cohesion and stay intention. Third, the psychological ownership was not moderated in the relationship between task cohesion, team performance and team satisfaction. Fourth, the LMX and psychological ownership were not moderated in the relationship between task cohesion and stay intention, while the TMX was moderated in the relationship between community cohesion and stay intention. Suggestions for these results are as follows. First, managers of hair shops, where high opportunity costs due to high turnover are being spent on managing employees, should create a communal team atmosphere before human resource management. In addition, they should manage the operation and system that can strengthen ties among members by using space and time both inside and outside the hair shop. Consequently, they will have to create and operate a community system―main system, or mentor and team―that can achieve team’s goal and improve its development and satisfaction. Second, they will have to help employees have a sense of ownership to improve its performance and satisfaction beyond individuals through substantial rewards and supports for development at the team level. In addition, they should make an effort to maintain a smooth exchange relationship between boss and employee for task improvement. Third, a strong tie through the distribution of proper task and break time will improve the team’s capabilities and performance, and the development of the relationship between teams with relatively small material costs will contribute to the hair shop performance and image development.
제1장 서론 1제1절 연구의 배경 및 필요성 1제2절 연구의 목적 6제2장 이론적 배경 7제1절 미용서비스업의 인적자원관리 7제2절 팀 14제3절 잔류의도의 개념 및 선행연구 38제4절 사회적 교환관계(LMX, TMX)의 개념 및 선행연구 42제5절 심리적 주인의식의 개념 및 선행연구 49제3장 연구방법 52제1절 연구설계 52제2절 연구대상 60제3절 자료수집 방법 61제4절 조작적 정의 및 측정도구 66제5절 분석방법 72제4장 연구결과 73제1절 조사대상자의 헤어샵 팀 인식도와 일반적 특성 73제2절 측정도구의 타당성 및 신뢰도 검증 75제3절 헤어샵의 팀 응집력과 팀 성과 및 만족도가 잔류의도에 미치는 영향관계 83제4절 헤어샵의 팀 응집력과 팀 성과 및 만족도의 영향관계에서 사회적 교환관계의 조절효과 90제5절 헤어샵의 팀 응집력과 팀 성과 및 만족도의 영향관계에서 심리적 주인의식의 조절효과 96제6절 헤어샵의 팀 응집력과 잔류의도의 영향관계에서 사회적 교환관계와 심리적 주인의식의 조절효과 99제5장 논의 103제1절 헤어샵의 팀 응집력과 팀 성과 및 만족도가 잔류의도에 미치는 영향관계 103제2절 헤어샵의 팀 응집력과 팀 성과 및 만족도, 잔류의도의 영향관계에서 사회적 교환관계의 조절효과 108제3절 헤어샵의 팀 응집력과 팀 성과 및 만족도, 잔류의도의 영향관계에서 심리적 주인의식의 조절효과 111제6장 결론 및 제언 112제1절 연구의 요약 및 시사점 112제2절 연구의 한계점 및 향후 연구방안 117참고문헌 118부록 130