본 연구는 영유아의 상호작용에 영향을 미치는 주요 변인인 보육교사의 직무스트레스에 주목하여 보육교사의 직무스트레스가 영유아의 상호작용과의 관계에서 보육교사의 심리적 안녕감과 공감능력이 어떤 경로로 영향을 미치는지 파악하고, 보육교사의 직무스트레스 조절을 위해 심리적 안녕감과 공감능력을 높임으로써 보육교사의 질적인 능력과 전문성을 향상시키고, 영유아에게 보다 안정감 있는 환경에서 전인적인 발달과 양질의 보육 서비스를 제공하는데 있다. 이를 위하여 서울, 경기, 인천에 소재한 국공립, 법인, 민간, 가정, 직장어린이집의 보육교사 426명으로 직무스트레스, 심리적 안녕감, 공감능력 및 교사 영유아 상호작용 측정도구를 이용하여 자료를 수집하였다. 자료분석을 위해 SPSS WIN 24.0과 AMOS 24.0 프로그램을 사용하였다. 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 직무스트레스와 교사와 영유아 상호작용은 통계적으로 유의미하였다. 즉, 보육교사의 직무스트레스는 교사와 영유아의 상호작용 질에 영향을 미치게 됨을 알 수 있다. 둘째, 보육교사의 직무스트레스가 심리적 안녕감에 부적 상관을 나타냈으며, 공감능력에도 부적 상관을 나타냈다. 즉 보육교사의 심리적 안녕감과 공감능력이 높을수록 직무스트레스에 긍정적 영향을 미치게 됨을 알 수 있다. 셋째, 교사의 심리적 안녕감, 공감능력은 교사-영유아 상호작용에서 정적인 상관관계가 나타났으며, 이는 심리적 안녕감, 공감능력이 높을수록 더욱 긍정적인 상호작용을 더 많이 나타날 것으로 예측할 수 있다. 넷째, 보육교사의 직무스트레스와 교사-영유아의 상호작용 사이에서 심리적 안녕감은 매개역할을 하는 것으로 검증되었으나, 공감능력의 매개효과는 통계적으로 유의하지 않았다. 이 연구의 가장 큰 의의는 보육교사의 직무스트레스는 교사-영유아 상호작용에 영향을 미치며, 심리적 안녕감의 매개 효과는 보육교사의 직무스트레스에서 교사-영유아 상호작용에 영향을 주고 있는 반면 공감능력은 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 그러므로 보육교사와 영유아 상호작용의 질적 수준을 높이기 위해 교사의 직무스트레스에 영향을 주는 심리적 안녕감 증진이 중요함을 알 수 있다. 그리고 공감능력은 직접적인 영향을 미치지 않았지만 이는 보육교사가 전문성 발달에 지속적인 관심을 가지고 교사 스스로 전문성을 향상시키기 위한 노력이 작용했을 것으로 사료된다. 그러므로 보육교사는 자신의 심리상태를 점검하고 관리함으로써 심리적 안녕감을 높이고, 보육교사의 질적인 능력과 전문성을 향상 시키므로 공감능력의 인식 수준을 높이고, 더 나아가 영유아에게는 보다 안정감 있는 환경에서 전인적인 발달과 양질의 보육 서비스를 제공하도록 한다.
The purpose of this study is to investigate the relationship between the childcare teacher''s job stress and the childcare teacher''s job stress and the interaction between infants and toddlers, which are the main variables that affect the interaction of young children. The goal is to provide young children with psychological well-being and empathy in a more stable environment, providing professionalism and job stress control, so that they can improve the qualifications and professionalism of childcare teachers in a more stable environment. Data were collected from 426 daycare teachers from public, corporate, private, workplace and home daycare centers located in Seoul, Gyeonggi, and Incheon, using tools to measure work stress, psychological well-being, empathy, and teacher-toddler interaction. SPSS WIN 24.0 and AMOS 24.0 programs were used for data analysis. The main research results are as follows. First, the job stress of childcare teachers and the teacher-infant interaction were statistically significant. In other words, it can be seen that the high job stress of childcare teachers affects the quality of teacher-infant interaction. Second, job stress of childcare teachers showed a negative correlation with psychological well-being and negative correlation with empathy ability. In other words, it can be seen that the higher the psychological well-being and empathy ability of childcare teachers, the more positive the job stress is. Third, the teacher''s psychological well-being and empathy ability showed a positive correlation in the teacher-infant interaction, and it can be predicted that the higher the psychological well-being and empathy ability, the more positive interaction will appear. Fourth, psychological well-being was verified to play a mediating role between the childcare teacher''s job stress and the teacher-infant interaction, but the mediating effect of empathy was not statistically significant. The greatest significance of this study is that the childcare teacher''s job stress affects the teacher-infant interaction, and the mediating effect of psychological well-being affects the teacher-infant interaction in the childcare teacher''s job stress, whereas the empathy ability is appeared to have no effect. Therefore, it can be seen that it is important to enhance the psychological well-being that affects the job stress of teachers in order to increase the quality of the interaction between childcare teachers and infants. And, although empathy did not have a direct effect, it is thought that the childcare teacher''s continued interest in professional development and the teacher''s efforts to improve their own professionalism acted. Therefore, childcare teachers increase their psychological well-being by checking and managing their own psychological state, and by improving the quality and professionalism of childcare teachers, they raise the level of awareness of empathy ability, and furthermore, for infants and young children, holistic development and development in a more stable environment. To provide quality childcare services.
Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구문제 63. 용어의 정의 7Ⅱ. 이론적 배경 91. 보육교사의 직무스트레스 91) 직무스트레스의 개념과 중요성 92) 보육교사의 직무스트레스의 구성요소 112. 교사 영유아의 상호작용 151) 교사 영유아 상호작용의 개념과 중요성 152) 교사 영유아 상호작용의 구성요소 173. 심리적 안녕감 201) 심리적 안녕감의 개념과 중요성 202) 심리적 안녕감의 구성요소 214. 공감능력 251) 공감능력의 개념과 중요성 252) 공감능력의 구성요소 275. 직무스트레스, 교사 영유아 상호작용, 심리적안녕감, 공감능력 간의 관계 291) 직무스트레스와 교사 영유아 상호작용 간의 관계 292) 직무스트레스와 심리적 안녕감, 공감능력 간에 관계 313) 심리적 안녕감과 공감능력이 교사-영유아의 상호작용 간에 관계 33Ⅲ. 연구 방법 361. 연구모형 및 가설설정 361) 연구모형 362) 가설설정 372. 연구대상 및 자료수집 391) 연구대상 392) 자료수집 방법 393. 측정도구 401) 통제변수 412) 보육교사의 직무스트레스 : 독립변수 413) 교사 영유아의 상호작용 : 종속변수 424) 보육교사의 심리적 안녕감, 공감능력 : 매개변수 434. 자료분석 방법 45Ⅳ. 연구 결과 471. 연구대상자의 일반적 특성 472. 측정도구의 신뢰도 검증 503. 주요 변인들의 상관관계 분석 및 기술통계분석 534. 일반적 특성에 따른 연구변인들 간의 차이 검증 575. 측정도구의 확인적 요인분석 676. 연구모형 검증 707. 연구가설 검증 결과 73Ⅴ. 논의 및 결론 831. 논의 832. 결론 913. 제언 및 한계점 93참고문헌 95ABSTRACT 111부록(설문지) 113