메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국현대문학회 한국현대문학연구 한국현대문학연구 제18집
발행연도
2005.12
수록면
131 - 153 (23page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Generally speaking, it is estimated that Yu, Chi-jin's early plays established realism in the history of Modern Korean drama. His realism, however, was not investigated concretely. In this paper, I examined the dramaturgy of Yu, Chi-jin's early plays to embody his realism, and ascertained that the main motifs of his plays like insanity, death, selling daughter and departure from one's native place in double plot were succeeded from those of earlier plays of other writers.
Yu, Chi-jin's early plays are very important in that it delivers the writer's message through the acts and speeches of insane or minor characters' so as to overcome censorship by the colonial government. His characters' acts are internalized to present the theme, compared with the earlier plays of other writers.
Yu, Chi-jin's play, <So(Cow)> shows these features intensively. It represents the miserable reality of Korean agricultural villages, yet overcomes the restrictions of censorship system and the writer's one-sided message by displaying sensational events on stage in a roundabout way. <So(Cow)> effectively shows excellent dramaturgy in the appropriate arrangement of stage space and drama space. Also the harmonious co-existence of protagonists and minor characters present the critical consciousness of reality.

목차

1. 머리말

2. 광기의 발현 혹은 농촌 여성의 수난

3. 죽음의 모티프와 이중 구조

4. 구조의 통일성과 무대 미학의 성취 - <소>에 이르는 길

5. 결론

참고문헌

영문초록

참고문헌 (10)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-810-015205686