메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
역사교육연구회 역사교육 역사교육 제92집
발행연도
2004.12
수록면
99 - 125 (27page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This is a case study on the educational materials(1761-1828) which were produced by Sosu Sowon. In accordance with the government policy, Sosu Sowon started its education which had been stopped for a long time. According to the traditional study method, they held reading and lecture on the Confucian classics in fall and winter; composition contests and writing programs in spring and summer.
Sosu Sowon stopped and resumed its education repeatedly because the lack of finance. Reading and lecture were main components of Sowon education. Composition contests were held to help students to prepare for the civil service examination.
Those who attended education programs were mostly Yangban. And only a very few number of offsprings of concubines and sons of local clerks were presumed to participate in those events in the 19th century.
Because there were some Yangban students who passed the civil service examination, we can conclude that Sowon education was somewhat effective to prepare for the civil service examination and to maintain the status of Yangban.

목차

1. 머리말
2. 교육과정
3. 居齋와 講會
4. 居接, 白日場, 旬題
5. 참가 유생과 교육 효과
6. 맺음말
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-374-015494148