본 연구는 지난 4ㆍ15총선 후 부산지역 유권자를 대상으로 여론조사를 실시하여 리즈럴(LISREL 8.52)프로그램을 바탕으로 한 구조방정식모델 (Structural Equation Modelling)을 적용한 결과, 부산지역 유권자들의 투표성향은 일회적이고 일시적 판단으로 이루어지는 것이 아니라, 체계적 이며 구조적으로 이루어지고 있어 후진형이 아니라 선진화되고 있음을 알 수 있다. 이는 우리나라 정치가 계속해서 민주화과정에 있고 선거가 규범화되면서 유권자들의 의식도 발전하고 있기 때문이 아닌가 판단한다. 부산 유권자들이 후보와 정당을 선택할 때 , 크게 종합이슈평가, 정치관심ㆍ참여 및 여야선호개념에 근거하였다. 첫째, 종합이슈평가 개념은 다시 정치이슈, 경제이슈 및 사회이슈라는 하위개념으로 구성되었다. 이들 3개 이슈개념들간 관련성은 상당히 견고한 것으로 밝혀져 부산시민들이 특정 이슈를 평가할 때는 이들 3가지 평가기준에 따라 먼저 분류 한다고 할 수 있다. 정치이슈개념은 각종 정치개혁, 한미관계 및 지방자치문제를, 경제이슈개념은 아파트가격 안정화, 실업 및 수출을, 사회이슈개념은 지역갈등해소, 남녀평등 및 노사관계개선이라는 특정 이슈를 각각 평가하는 것으로 조사되었다 이렇게 이슈개념은 3단계로 구성되며 최상위 이슈평가 기준에 따라 후보와 정당이 선택되는 것으로 나타났다. 신행정부 들어 여러 가지 정책이 추진되고 논의 되었지만, 이번 4 15총선에서 이슈 면에서는 경제가 침체되면서 우리당후보나 우리당보다는 한나라 당 후보와 한나라당이 더욱 유리하였던 것으로 조사되었다. 둘째, 이슈평가와는 달리 부산 유권자들의 정치 관심ㆍ참여는 2단계로 구성되어 후보와 정당을 선택한 것으로 나타났다. 정치관심ㆍ참여는 수동적인 정치관심과 능동적인 정치참여로 구성되었는데, 전자는 부산과 한국정치 일반에 대한 관심과 주변 친지들과 선거대화로 나타나며, 후자는 유세장 방문이나 후보 사무실 방문 및 각종 서명운동에 참여하는 보다 적극적인 형태로 나타났다. 이러한 정치관심과 정치참여는 아주 강하지는 않지만, 어느 정도 견고하게 상호 연관되어 있다. 수동적 관심과 능동적 참석의 정당 및 후보선택에 미치는 효과는 미세하였으나 무시할 수 없을 정도로 분명히 존재하였다. 정치관심이 높을 수록 우리당과 그 후보들에게 유리하였으며 , 정치참여가 많을수록 한나라당과 그 후보들에게 유리하였던 것으로 밝혀졌다. 마지막으로 여ㆍ야선호도 역시 2단계로 구성되어 있다. 여선호도는 우리당과 노무현대통령에 대한 지지로 구성되며, 야선호는 한나라당과 박근혜대표에 대한 지지로 구성되었다. 이들 정당과 지도자의 여야선호에 미치는 영향력은 대단히 높았다. 여ㆍ야선호도 중에서는 야보다는 여선호도가 후보와 정당 선택에 보다 강한 영향력을 미친 것으로 나타났다. 이는 탄핵직후의 열기가 다소 과도하게 반영된 것으로 볼 수 있어 좀 더 많은 연구가 필요할 것으로 보인다.
This study is an analysis of the electoral behavior of the electorate of Busan using data that was gathered immediately following the 2004 Korean general election. By employing Structural Equation Modeling and the Lisrel Program, Busan voters were found to be consistent and conformist in their attitude on choosing candidates and parties. Busan voters' electoral attitude conformed to the hierarchical structural case in which marked abstract concepts constrain lower concepts. Their abstract concepts were composed of three ideas: issueevaluation and political interestparticipation, and pseudo party identification, indicating those who like governing parties and those who like opposition parties. Each abstract concept has its own lower abstract concepts and concrete variables. The issueevaluation has lower abstract concepts such as political, economic and social issues. Each issue has its own indicators:political reform, Korea US relations, export, unemployment, etc. Although most policies were initiated by the governing Woori Party (WP), it was found out that the Grand National Party (GNP) and its candidates benefited from issue-evaluation in the election. Unlike issue-evaluation, the political interest-participation of Busan voters consisted of two steps. First of all, it has two lower concepts: passive interest and active participation. The former reflects that voters were interested in Korean and Busan politics, and suggest that voters conversed with their relatives or friends about elections. But, active participation demands more time and energy. Those who actively participated in politics were more likely to participate on masse, visit candidate offices, and join signature movements. The study found that it was voters with passive political interest who tended to support the governing party and its candidates, while those with active political participation tended to support the GNP and its candidates. The pseudo-party identification also consisted of concepts involving two steps : governing party support and opposition support. The former is represented by the WP and its leader, Roh Mu-hyun, the latter by the GNP and its chief, Park Keun-hye. In short, the Busan public is not random, disorganized or unconstrained in its electoral behavior. It was hierarchically constrained by higher concepts toward lower and more concrete ones. As Korean society is becoming increasingly democratic and elections in the country are now held regularly, the public political attitude and opinion seem to be organized and developed.