메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
국어교육학회 국어교육연구 국어교육연구 제40집
발행연도
2007.2
수록면
213 - 234 (22page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
New Criticism is located in curriculum and Korean language textbook with reality. But literary education must became studentcentered education. We have to conquest it because its formalistic analysis and attachment of language.
It deals successfully anarchistic impressionism and achieve science of text analysis. And it enables teaching literature in classroom. But it obstructs plural work appreciation and shut off various interpretation.
It was been literary education method in junior high school and high school and university. It preserves at elementary school curriculum and Korean language textbook. We have to change in elementary poetry education.
New Criticism cover the expression and technique instruction from fourth curriculum by seventh curriculum. Poetry material at elementary school Korean language textbook is disguise purity. And it blind belief learning goal.
Accordingly, we have to introduce value standard of children's literature history and reflect modern ages children's literature legacy, receive realistic works.

목차

1. 서론
2. 문학 교육에 미친 신비평의 공과(功過)
3. 신비평과 초등 시교육의 연관에 대한 비판
4. 결론
참고문헌
[Abstract]

참고문헌 (38)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-710-016583502