메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국시학회 한국시학연구 한국시학연구 제14호
발행연도
2005.12
수록면
51 - 74 (24page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The poetry interpretation education was practiced in the past, focusing on analytic poetry interpretation or historicism criticism. It was criticized, because it forced students to take the interpreted content passively and to memorize the given interpretation simply. After that we are trying to work out the problem of the wrong poetry education by taking ‘Reception Aesthetics‘, ‘Reader-response criticism‘, semiotics. In the seventh korean language curriculum the substantial content of literary education is presented as ‘reception and creation of literary‘, which promote students to express subjectively on the basis of interpreting poetry
However poetry interpretation education still is of important in the poetry education. Educating the way of interpreting poetry also is required to complement ‘poetry reading oriented toward total appreciation‘ and ‘education oriented toward poetic expression‘. Now we must take the various way of interpreting poetry and consider the preunderstanding and experience of reader, the procedure of reading positively.

목차

1. 머리말
2. 현대시 시 해석 교육에 대한 고찰
3. 시 해석과 시 해석 교육의 방향
4. 결론
참고문헌
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-811-016459701