본고에서는 고구려 고분 벽화에 묘사된 鳳凰紋과 그것이 갖는 문화사적 의의를 살펴보았다. 또한 鳳凰紋의 이후 전개를 우리 민족의 天神 사상(天神 숭배와 天孫 인식)과 연계하여 고찰했는데, 주요 내용은 다음과 같다. ⅰ) 太陽과 天子, 新生과 豊饒, 祖靈과 靈魂 昇天의 使者 등과 같은 古代의 새(烏) 관념은 이후 鳳凰紋 성립의 주요한 요소로 작용한다. ⅱ) 鳳凰紋의 성립을 새 토템이 발전한 것으로, 또는 바람ㆍ태양과 같은 자연적언 意象이 새(烏)로 생물화 되었다고 본다. ⅲ) 鳳凰紋은 東夷族의 玄鳥 숭배에 불을 숭상하는 炎帝族의 붉은 색 요소가 가미되어 玄鳥인 까마귀가 붉은 색의 朱雀으로 변화된다. 우리나라에서는 玄鳥인 까마귀가 朱雀으로 변화되는 내용을 『三國史記』 「高句麗本紀」 ‘大武神王’條에 언급된 붉은 까마귀를 통해 살필 수 있다. ⅳ) 高句麗 古墳 壁畵에 나타난 鳳凰紋에는 三足烏, 朱雀, 仙人의 탈 것으로 등장하는 瑞鳥 등이 포함된다. 세발 달린 까마귀가 원륜 안에 서 있는 모습으로 묘사되는 三足烏는 태양의 흑점을 표현한 것으로 원륜은 태양을, 까마귀의 세 발은 人을 통해 天地의 조화를 추구한다는 3수 분화의 세계관을 상징한다. 朱雀은 태양 숭배와 관련 있는 닭 신앙을 반영하며, 三足烏가 五行論과 결합하여 五方 중 火를 상징하는 南方 神靈이 된 것으로, 긴 꼬리에 벼슬 달린 장닭의 모습과 공작의 화려한 꼬리 깃털 등을 그 특징으로 한다. 仙人의 탈 것으로 등장하는 瑞鳥는 高句麗의 조상을 상징하는 祖靈으로 풀이된다. 이에 대한 근거는 『三國遺事』 「王曆篇」 ‘高句麗’條에서 고구려의 始祖인 朱蒙을 天王인 檀君의 아들로 기술하고 있고, 天王地神塚의 ‘天王圖’에서 朱雀을 탄 仙人을 天王으로 적고 있는 것 등을 통해 살필 수 있다. ⅴ) 高句麗 古墳 壁畵 鳳凰紋의 문화사적 의의는 鳳凰紋의 단계적 발전 과정을 보여줌은 물론, 국내 鳳凰紋 성립의 기틀을 마련했다는 것이다. 또한 중국 산동반도의 漢代 벽화 및 畵像石 등에 나타난 鳳凰紋(三足烏 및 朱雀)과는 차별화되는 우리의 鳳凰紋을 창안함으로써 韓 민족의 天神 사상을 표현하고, 우리의 미술 문화 형성과 발전에 기여했다는 점이다. ⅵ) 鳳凰紋은 高句麗 古墳 壁畵 이후에도 줄곧 그 맥을 이어왔는데, 우리나라 鳳凰紋의 특징은 玄鳥 숭배와 3수 분화의 세계관이 두드러진다는 점이다. 고구려와 백제가 玄鳥 숭배의 전통을 가지고 있음을 고구려 고분 벽화와 史書(『帝王韻紀』, 『三國遺事』)를 통해 확인할 수 있고, 고구려 고분 벽화의 三足烏에 나타난 3수 분화의 세계관은 신라의 경우 장식보검(보물 635호)의 三太極으로 나타나고, 조선시대 朱雀旗에 나타난 三頭三足의 朱雀 등을 통해 살필 수 있다. 따라서 鳳凰紋은 高句麗(古朝蘇) 계승 의식과 新羅(三韓) 계승 의식 등 史書에 보이는 양분된 입장을 하나로 정리할 수 있는 실증적 자료이며, 또한 우리 민족의 정체성과 문화 공동체 인식을 파악하는데 있어서도 매우 중요한 위치를 차지하고 있다.
The major contents of the research on the phoenix pattern in this paper are as follows: ⅰ) An idea of a bird in ancient times, such as the sun and an emperor, new birth and wealth, the spirit of an ancestor and a carrier of soul's ascension to heaven, acted as an important element for establishing the phoenix pattern since then. ⅱ) The phoenix pattern was established as a new totem was idealized in a composite form through harmony among tribes worshiping the sun, fire and various birds. In addition, an appearance of the phoenix pattern is completed with inclusion of the characteristic elements such as a red color of a rooster, a magnificent feather from a peacock's tail and long legs of a crane. ⅲ) The phoenix pattern has transformed a crow, which is a hyunjo (a bird belonging to the swallow family), into a reddish jujak by adding an element of a red color symbolizing the sun and fire to a hyunjo worshiping tradition of the Dong-i Tribe based on exchanges between the Dong-i Tribe respecting the sun and hyunjo, and the Yeomje Tribe respecting fire. In case of our country that is one division of the Dong-i Tribe, a description of transforming a crow into a jujak can be observed through a reddish crow mentioned in a clause in 'King Daemushin' of the 「Goguryeo's History」 in the 『History of the Three Kingdoms』. Since then, a jujak is standardized gradually into an appearance of a phoenix with the five colors as we recognize today while Liao, Jin and Juan Dynasties of the northern territories possessing a new totem ruled China. ⅳ) A seojo appearing as samjok-o, jujak and a means of transportation for a hermit shown in the ancient tomb murals of Goguryeo is included in the phoenix pattern. A samjok-o is reflecting a world view (three-gift argument) on differentiation of three numbers, which is said to seek harmony of heaven and earth through worshiping of the sun and a bird, and a man. A jujak is named as nambangseongsuk, a god protecting the south, that became a symbol of fire indicating the south among five directions by combining a samjok-o with a five-element argument. A seojo appearing as a means of transportation for a hermit among seojos depicted in the ancient tomb murals of Goguryeo is interpreted as the spirit of an ancestor symbolizing ancestors of Goguryeo, and such grounds can be found in 'Cheonwangdo' (painting of the King of the Heavens) of Cheonwangjisinchong (ancient tomb with murals from the Goguryeo period) where the king of the heavens is described as a hermit riding on a jujak, and observed through a description of Jumong, the founder of Goguryeo, as a son of Dangun, the king of the heavens, from a clause in 'Goguryeo' of 「Wanglyeokpyeon」 (book on an almanac of kings) in the 『History of the Three Kingdoms』. ⅴ) A meaning of the cultural history for the phoenix pattern in the ancient tomb murals of Goguryeo is to arrange a foundation for realizing the phoenix pattern domestically while showing the transformation process of the phoenix pattern in stages. In addition, it is to contribute to the formation and development of artistic culture of our people by originating an idea for the unique phoenix pattern of Goguryeo specifically that differentiates from the phoenix patter (samjok-o and jujak) presented by the Dong-i Tribe of the Santung peninsula in China. ⅵ) The phoenix pattern has carried on the spirit all the time since the ancient tomb murals of Goguryeo, and a special feature of the phoenix pattern in our country is exceptionality of worshiping a hyunjo and a world view on differentiation of three numbers. Goguryeo, Baekje and Silla all having a tradition of worshiping hyunjo can be verified through murals and history books, and a world view on differentiation of three numbers appearing in samjok-o of the Goguryeo's ancient tomb murals can be observed in jujak with samdusamjok (three heads and three claws) depicted in a jujakgi (a banner of an imaginary bird) of the Choseon period and a samduiljokung (three-headed and one-clawed hawk) appearing in samjaebu (amulet). Accordingly, the phoenix pattern is corroborative data arranging two divided positions as shown in history books on inherited ceremonies of Goguryeo and Shilla into one, which takes up a very important place in understanding the identity of our people.