메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국영화학회 영화연구 영화연구 41호
발행연도
2009.9
수록면
61 - 79 (19page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study aims at shedding light on the trend of Korean film criticism in mid-1960s. Especially this article focus on the way in which Korean film criticism imagined the image of film. In doing so, I would explain the historical meaning of newness that 1960s-generation critic had achieved.
These Korean critics were interested in new-post war european directors who made modern cinema. For example, the films of Antonioni, Bergman, Resnais were aesthetic standard which korean film critics want to reach out. These pursuit to modern films, the critical terms in 1960s, were aesthetic coordinates that meant the disconnection from old generation critics.
For example, getting out of dependence on literature was very important desire to realize the value of film. In this way the valuation of image had strong influence on the formation of 1960s's korean film critic discourse. Unlike its antecedent of the 1950s, Korean film criticism of 1960s strive to catch up with the current of the new style of world cinema.
In these sense I would argue that what makes the trend of film criticism of 1960s interesting lies not in its imitation of european modern cinema but in the discovery of the value of image.

목차

1. 시작하며
2. 60년대 중반의 새로운 비평 집단
3. 문학성으로부터 영상의 자율성으로
4. 외적 현실에서 영화적 현실로
5. 마치며
참고문헌
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-600-018967569