중국 山東省은 지리적으로 한국과 가장 가까운 곳이므로 불교조각의 對中交涉史 연구에서 항상 중요한 지역으로 지적되어 왔다. 특히 산동성의 駝山石窟이나 雲門山石窟은 三國時代 의 磨崖佛의 조성과 관련하여 일찍부터 주목되었다. 1970년대 후반 이후에는 산동성의 古都 인 諸城과 靑州 등지의 사원지에서 대규모로佛象이 출동되어 산동성의 불상 자료는 더욱 풍부하게 되었다. 이들 중 제성 출토의 금동일광삼존불상이나 청주 龍與寺址 출토 北齊代 偏袒右肩 如來立象, 半跏思惟石像 등은 삼국시대의 불상파의 관련성이 중요하게 지적되었으며, 이로써 삼국시대 高句麗ㆍ百濟ㆍ新羅 각국의 불상들은 산동성의 불상들과 다방면으로 연관되어 있음을 확인할 수 있다. 따라서 삼국시대 조각사 연구에서 중국 산동성 출토 불상들에 대한 종합적인 검토가 매우 필수적인 과제임을 알 수 있다. 이에 삼국시대 불상들과 연관되는 南北朝時代부터 隋, 初唐代까지의 산동성의 불상 자료를 개괄적으로 검토하여 이를 삼국시대 불상들과 비교 고찰하였다. 산동성의 불교문화를 살펴봄에 있어 가장 중요한 특징은 산동성이 해양 실크로드의 중국측 종착지라는 점이다. 이를 반영하듯 이미 東魏代부터 인도 불상의 영향이 일부 나타나며, 특히 北齊代에는 매우 개방적인 특징을 드러내어 인도 불상뿐 아니라 동남아시아 또는 서역의 다양한 불상들을 모방하여 불상을 조성하였다. 이로 인해 산동성의 불적은 建康을중심으로 한 南朝 중심지역의 불상이 거의 남아 있지 않은 현재로서 海路를 통해 수용된 불교문화의 寶庫로 새롭게 주목받고 있다. 이러한 특징을 보이는 산동성의 불교문화가 삼국시대 불상과 어떠한 관련을 갖고 있는지를 살펴보면 다음과 같다. 먼저 高句麗佛像의 경우는 6세기 禪定印像과 一光三尊佛形式상들에서 산동성 불상과의 관련이 나타나므로 삼국 중에서는 가장 이른 시기부터 영향을 받고 있다고 볼 수 있다. 그러나 고구려 금동일광삼존상의 경우는 보다 고식인 북위양식이 지속되는 경향을 보여서 차이를 보인다. 백제 불상의 경우는 西海에 면한 지역에 있는 磨崖佛의 조성배경과 관련해서뿐 아니라, 백제가 남조불교문화의 영향을 받고 있다는 면에서도 산동성 불상과의 관련 문제가 매우 중요하다는 것을 알 수 있다. 즉 서산 지역의 마애불을 포함하여 백제의 중국 불교문화 수용 문제는 넓게 해로 문화의 전파 과정 속에서 이해하지 않으면 안되기 때문이다. 이들 중 남조 불교문화와의 관련은 그 동안 지속적으로 언급되어 왔던 바와 같고, 산동 지역과 관련해서는 如來像의 服制 문제가 중심에 있음을 알 수 있다. 한편 청주 용흥사지 북제대의 인도풍 불상과 관련하여 태안 마애삼존불상과 정읍의 편단우견 상을 비교하였다. 마지막으로 新羅와 산동성 불상과의 관련은 偏袒右肩 如來立像을 중심으로 살펴보았는데, 이 상들 역시 남방 해로 문화의 전파 과정과 관련된 것임을 알 수 있다. 특히 신라의 편단우견 여래입상들이 산동성 불상들보다 더 농후하게 인도 불상의 표현을 드러내고 있는 점을 지적하였다.
Because of the geographical vicinity to Korea, Shandong Province in China has been considered an important region in comparative studies with relationship to the Buddhist Sculptures of China and those of Korea. Especially, in connection with the formation of the Cliff Rock Triads (磨崖佛) in the period of the Three Kingdoms, the Tuoshan (駝山石窟) and Yunmenshan grattos (雲門山石窟) of Shandong Province became the focus of public attention. Since the late 1970s, a great number of Buddhist sculptures have been excavated on a large scale in Zhucheng (諸城) and Qingzhou (靑州), and there were more plentiful materials concerning the Buddhist Sculptures of Shandong Province. Among them, the Gilt-bronze Triads (金銅三尊佛像) excavated in Zhucheng. the Standing Buddhas with the nuded right shoulder(偏袒右肩 如來立像). and the Pensive Bodhisattva (半跏思惟像) excavated in Longxingsi temple site (龍興寺址) in Qingzhou might be closely related to the Buddhist Sculptures in the period of the Three Kingdoms. Hereby, I confirmed that the respective Buddhist Sculptures of Goguryeo, Baekje, and Silla were related to those of Shandong Province in many respects. Therefore, in study on the history of the Buddhist Sculptures in the period of the Three Kingdoms, it is inevitable to comprehensively investigate the Buddhist Sculptures in Shandong Province. For this study, I examined the materials concerning the Buddhist Sculptures of Shandong Province from the Period of Northern and Southern Dynasties to that of Sui, early Tang. These Sculptures were related to those in the period of the Three Kingdoms as well. In addition, I compared the Buddhist Sculptures of Shandong Province with those in the period of the Three Kingdoms. While I studied the Buddhist culture in Shandong Province, I found a very important fact that Shandong Province was the destination of Silkroad by sea on China's side. For that reason, there was partial influence of Indian style Buddhist Sculptures in the Buddhist culture of Shandong Province from the period of Eastern Wei. Especially, in the period of Northern Qi, the Buddhist Sculptures of Shandong Province had accepted many cultures, and they were formed on the model of a variety of Buddhist Sculptures form East, South and Central Asia. At present, there are no Buddhist Sculptures in central regions of Southern Dynasties, which had set up Jiankang (健康) as a central axis. So the Buddhist remains of Shandong Province become the new focus of public attention as a treasury of the Buddhist culture accepted by sea. After comparing the Buddhist Sculptures of Shandong Province which have these characteristics with those in the period of the Three Kingdoms, I obtained the following results: First, in case of the Buddhist Sculptures of Goguryeo, as the Seated Buddha with Dhyana Mudra (禪定印 如來坐像) and the Gilt-bronze Triads made in the 6th century had a connection with the Buddhist Sculptures of Shan dong Province, I could infer that Goguryeo was influenced by the Buddhist culture of Shandong Province from the earliest period. But as the Gilt - bronze Triads followed the older style of Northern Dynasties, it was different from those of Shan dong Province. Second, in case of the Buddhist Sculptures of Baekje, through both the background of the formation of the Cliff Rock Triads situated in western sea coast and the fact that Baekje was influenced by the Buddhist culture of Southern Dynasties, the Buddhist Sculptures of Baekje were very closely related to those of Shandong Province. The issue of Baekje' s acceptance of Chinese Buddhist culture including the Cliff Rock Triads of Seosan Province should be understood in spread process of the culture by sea. Among them, the connection between the Buddhist Sculptures of Baekje and the Buddhist culture of Southern Dynasties has been continuously mentioned. In connection with Shandong Province, the dress regulation of Standing Buddha is a critical point. Moreover, in connection with Indian style Buddhist Sculptures of the era of North Qi excavated in Longxingsi, I comapared the Cliff Rock Triad of Taean (泰安) and the Standing Buddhas of Jeongeup (井邑). Finally, in the connection between the Buddhist Sculptures of Silla and those of Shandong Province, I looked into the Standing Buddha with the nuded right shoulder, These statues were related to the spread process of the culture by sea. Moreover, the Standing Buddha with the nuded right shoulder of Silla was more profoundly influenced by Indian style Buddhist Sculptures than by Buddhist Sculptures of Shandong Province.