중국 근현대미술사에서 ‘천샤오뎨(陳小蝶)’, 즉 ‘천딩산(陳定山)’ 은 간과할 수 없는 인물임에도 불구하고 전혀 깊이 있게 다뤄진 바가 없다. 천샤오뎨는 40세 이후 천딩산으로 개명하고, 중화민국 초기인 1920년부터 1940년까지 상해화단에서 활발한 활약을 보인 인물이다. 그는 유명 서화가였을 뿐만 아니라, 수장ㆍ감정가, 미술이론가, ‘전시 기획자’로서 이름을 날렸고, 특히 미술 관련 저서와 문학작품을 남긴 문필가로도 유명하다. 또한 그의 민족자본 실업가로서의 역할은 근대중국사에서도 뚜렷한 족적을 남기고 있다. 따라서 이와 같은 천샤오뎨는 민국 초기를 대표하는 인물로서 중국 근현대미술사에 적지 않은 영향과 공헌을 남기고 있다. 본 연구는 중화민국(1911-1949) 시기에 국한하여 천샤오뎨의 다양한 예술, 문화, 사회의 활동을 추적하면서, 그의 유존 저서들을 검토 분석하는 실증적 방법에 의해 보다 구체적인 사실을 드러내는 데 그 의의를 두고자 한다. 천샤오뎨는 그의 유명한 「淸代無畵論」에서 “각 시대마다 반드시 시대적 창작이 있고, 그 풍격은 다시 변하여 새로운 것을 찾는다. 그 특징은 만대에 걸쳐 사라지지 않은 것에 있다.”는 시각을 드러냈다. 아울러 청대 회화에서 가장 큰 영향을 끼친 이는 王石谷(輝)으로 그는 바로 창작을 대신해 고대 회화를 익혀 집성하였으며, 이로 인해서 천샤오뎨는 청대 300여 년 동안 화론이 존재하지 않았다고 밝히고 있다. 이는 그가 미술이론가로서 통사적인 사관과 예술가로서 뛰어난 면모를 드러내는 것일 뿐만 아니라, 적극적으로 미술전람회를 조직하여 움직이는 실천가로서도 선구적이었음을 보여주는 것이다. 이러한 천샤오뎨의 활약은 청말 민국 초기 “근대 백년 회화” 연구 분야를 개척한 데 큰 공헌을 하였으며, 이는 적어도 민국시거의 미술을 연구하는 데 유용한 것은 물론이고, 근대역사를 통해 오늘을 이해하는 데도 상당한 도움이 된다.
In the history of Chinese modem art 'Chen Xiaodie,' or 'Chen Dingshan' has never been profoundly dealt with, despite of his importance. Chen Xiaodie, having changed his name as Chen Dingshan at the age of 40, had been very active in the artistic circle of Shanghai between 1920 and 1940. He was a collector, connoisseur, art theorist, and exhibition planner as well as a famous painter and calligrapher, and especially known for theoretical writings and literary works, What is more, he left his footprint as a one of businessmen of native capital in Chinese modem history. Like these Chen Xiaodie affected and achieved not a little as a representative figure in early years of the republic. This study is to restrict itself within the years of Republic of China (1911-1949), and intends to take a positivist methodology to reveal more specific facts, by analyzing actual writings and investigating his activities in various fields like art, culture, and society. In the most well-known writing by Chen Xiaodie, Qing-dai-wu-hua-lun (淸代無畵論) there is nothing worth to call a painting in Qing dynasty-he asserts, "each period has necessarily its own style in creating, which would change and be replaced by the new. This process will go on and repeat ever." But then, he says, since the most influential way of paint in Qing dynasty Wang, shiku (hui)was not to create but to learn and compile the paintings from the past, there has been not a single theory on painting during the 300 years of Quning period. As we can see in this, he was an able art theoretician with a diachronic historical view, and very active in organizing art exhibitions. He attributed a lot in pioneering the research in "about 100 years of paintings" from late Qing to early Republic, and still it helps to examine at least the art of Republic period and makes us better understand the current situation through the context of modem history.