영화나 문학과 같은 재현영역에서 연출되는 공포를 ‘예술적 공포’라고 범주화 한다. 서양의 경우 이러한 장르의 출현 시기를 메리 셸리의 [프랑켄스타인] 출판 전후로 잡고 있는데, 이후 서구 19세기 문학과 코믹북, 대중잡지 그리고 20세기의 영화는 공포에 사로잡혀 왔다. 이 글은 이렇게 우리의 몸과 마음을 격렬하게 동요시키는 공포를 관객에게 약속하는 공포 영화 장르 일반을 판타스틱 양식으로 설명하고, 서구 공포 영화에 대한 페미니즘 비평을 소개하고자 한다. 이후 한국의 공포 영화중에서도 여귀가 등장하는 텍스트들인 [원녀], [천년호][살인마]를 페미니즘 비평을 통해 분석하고자 한다. 판타스틱 영화는 장르적으로 보면 주로 공포, SF, 그리고 포르노그래피를 가리킨다. 한국 영화의 황금기라고 이야기되는 1960년대에는 공포 영화들 [천년호], [살인마]가 제작되기도 하고 [대괴수 용가리]나 [우주괴인 왕미귀]와 같은 SF가 만들어지기도 했다. 1970년대 들어 영화 검열이 강화되고 TV의 보급 등으로 한국 영화의 다양성이 사라지면서 동시에 실종되기 시작했던 환상 장르 영화들이 1990년대 후반 다시 돌아오기 시작한다. [은행나무 침대], [구미호] 그리고 [여고괴담]과 [퇴마록]동은 상당한 수의 관객들과 만났고, [여고괴담]은 현 교육 체제에 대한 문제 제기에도 성공했다. 한국 공포 영화의 두드러진 특징은 주인공들이 여자 귀신이라는 것이다. “여자가 한을 품으면 오뉴월에도 서리가 내린다.” 음력 5,6월이면 양력으론 6,7월쯤 그 한 여름의 땡별, 작열하는 대기도 얼어붙게 히는 여자들의 한, 그녀들의 한은 이렇게 공포와 경계의 대상이었다. 한국 공포 영화 중 여귀가 등장하는 영화들, 이를테면 신 상옥 감독의 [이조괴담]과 [천년호], 신상옥이 제작하고 이유섭이 감독한 [원녀]등의 영화들은 어김없이 이런 무시무시한 한의 응집과 해소 혹은 동결이라는 서사 주변을 맴돈다.
Concurrently, the cinematic specificity of early Korean films is related not only to the issue of modernity in general but also, and more specifically, to the condition of colonial modernity from which it emerged. The aura of incantation, or the milieu of the fantastic, which was a frequent element of film presentation, was both a fascination for the colonial modernity as well as an incantatory desire to get rid of the evil characters associated with modernity. Put differently, the colonial audiences transformed the psychological and social fetish of cinema, which had been brought in by colonial modernity, into a ritualized fetish of the pre-modern times. They also performed a quasi exorcism to eliminate capitalist fetishism with recourse to the pre-capitalist incantation practice. Considering this pre-history of Korean cinema, the films of fantasy, including horror films, emerge as a significant genre to succeed the incantatory viewing environment, on the one hand, and to incorporate its theme into film text, on the other. Studying the fantastic mode of film thus means an examination of the forces that exhume the pre-modern, which has always been deeply ingrained in the modern and contemporary. It is an inquiry into the working of what Ernst Block called non-synchronous synchronicity. If we frame this inquiry in terms of vision and visuality, horror films thematize the question of looking in modern times through its inherently visual, i.e., cinematic, nature, for film after all visualizes that which is not visible through trick photography and other image representations (e.g., paintings) or tools, (e.g., mirror). Most Korean horror films that feature female monsters or ghosts, or Kim Kiyongs films where the femme fatale dominates, borrow a sexual motif, combined with a desire for upward social mobility. These texts then pose the questions on female sexuality constructed principally through the language of male fantasy. The critical moment of patriarchal ideology in the fantasy of male desire is also the moment when the marginalized and abject Other returns with a vengeance. Even though the weapons of their vengeance may lose their energy, their power cuts through the heart of the patriarchy like a lightening bolt. The established normalcy and boundary undergo damage and instabiliry. Thus, the films of fantasy mode open the liminal space for the politics of representation in which the margin and unconscious interact with the center and conscious in hysterical and subversive manner. My last inquiry concerns the relationship between the historical circumstances that brought forth the emergence of the fantastic films and the structure of fantasy. The burgeoning years of the genre, i.e., the late 90s, when the popularity of fantasy literature expanded its horizon to cinema, and the mid 60s, when horror and science fiction films were regularly made, are also the times when film industry attempted many trials and errors. If the former was the time when postcolonial/postmodern discourse expanded in the context of globalization, the latter was the period when the state-led modernization, combined with American modernization, took a definite shape. The relationship of these two periods needs further examination.