중국에서 조상 숭배는 가족 내 윤리와 종교의 문제였으나, 그 숭배의 표현인 제례는 정치적ㆍ사회적 서열과 차등을 규정하는 정치적 규율의 일부였다. 조상의 세대수, 제사 의식을 거행하는 시설, 제사의 빈도, 제물의 종류와 수량 등 모든 항목이 계급과 정치지위에 의거해 차등적으로 규정되었다. 그러나 세습적 신분제를 기초로 한 家廟제도는 지위 세습의 보장이 없고 지배층으로서의 지위가 불안정한 송대 지배계층인 사대부에게는 특권을 제공하지 못했다. 이들은 제례의 재설계를 요구하고 새로운 제례를 추구했다. 한편 대중 사회에서는 신분차별적인 국가 제례의 제약에서 비교적 자유로운 墓祭를 중심으로 불교ㆍ도교적인 요소가 혼합된 제사가 오랜 전통을 이어오고 있었다. 지배계급의 지위를 드러내고 대중사회의 습속과 구별되는 祭禮를 추구했던 사대부들은 점차 계급의 우월성보다는 계급과 신분의 차이를 초월한 공통의 제사 의식을 필요로 하게 되었다. 가묘의 대안으로 影堂, 祠堂을 가택에 설치하고 대개 3대 조상까지 제사를 지냈다. 그것은 계급의 유지가 어려워진 사회적 조건하에서, 사대부 지위를 후손에게 유지시켜 나갈 수 있도록 종족의 협력과 결집의 필요성을 인식하게 되었기 때문이다. 제례에 관한 많은 논의와 제안이 있었지만, 당시 사회의 지지를 받은 것은 계급의 한계를 초월한, 종족의 결집에 유용한 제사 방식이었다. 張載, 程?, 朱熹 등 道學 계열의 유학자들이 제시한 계급의 제약을 파기한 개혁적인 조치들, 즉 祠堂의 설치, 神主의 사용, 4세조까지의 常祭, 시조ㆍ원조 제사의 허용 등이 보다 넓은 지지를 얻을 수 있었다. 한편 이들 유학자들은 종족 결합의 명분을 위해, 고대 제례의 계급 차별 원칙 대신 당시 墓祭 등 대중적 제사 의식을 유교적으로 해석하며 수용했다.
In China, the ancestor worship was the matter of domestic ethics and religion, yet the sacrificial ritual as the expression of worship was an integral part of political order regulating the socioㆍpolitical order and differentiation. The ordinance specified details such as the number of ancsestors, the facilitity of the worship, the frequency of worhip and the kind and quantity of sacrificial offerings depending on the class and the political rank. However, the family shrine 家廟 system based on the inherited social status structure did not guarantee secure succession of class status and provided no privilege to the Song's ruling class scholar-officials 士大夫. They demanded restructuring and sought a new form of ancestral rites. On the other hand, among the general populace, the ritual based on the grave-side rites 墓祭, which was relatively free from frameworks established by the discriminating ordinance, had long been practiced with influences from Buddhism and Taoims. Song elites, seeking ways to display their social status and to develop their distinguishing means of worshiping their ancestors from those of the general populace, came to feel the need for a ritual formulation, as a means of encompassing classes instead of exhibiting their social superiority. They built in their residence image halls 影堂 and sacrificial halls 祠堂 in place of the family shrine to offer rites to three generations upward. They were feeling the crunch to drum up the cooperation and unification of the descent group to ensure succession of their shidafu status to their descendants under the given circumstances where the inheritance of the social status was not guaranteed. Of the many discussions and suggestions, the most widely supported was the form of ritual that was effective in tightening the bond among the descent group, which extended beyond the status limitation. Progressive ideas that removed the status limitation as suggested by leading Neo-Confucianists including Zhang Zai 張載, Cheng Yi 程?, and Zhu Xi 朱熹 were more widely accepted. These included the establishment of sacrificial hall, adoption of the spirit tablet, rites up to 4th generation and the legalization of rituals for the originator and distant ancestors. These Neo-Confucian scholars accepted the popular grave-side rites under the umbrella of Confucianism, in place of the class-discrimination of the old ancestral rituals, justifying it as a means of boosting the solidarity among the descendant group.