본 연구는 기업의 사회회계 책임활동을 측정하여 사회회계 책임활동요인들과 소비자의 구매의도와의 관계를 살피고, 기업명성과 소비자의 구매의도의 관계를 파악하기 위해 실증연구를 실시하였다. 분석 결과를 바탕으로 본 연구의 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 사회회계 책임활동요인을 공익사업활동, 환경보호활동, 기부활동, 자원봉사활동으로 구분하여 기업명성에 미치는 영향을 분석한 결과 공익사업활동, 기부활동 요인에서는 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으나 환경보호활동, 자원봉사활동 요인에서는 유의한 영향관계를 찾을 수 없었다. 둘째, 사회회계 책임활동요인을 공익사업활동, 환경보호활동, 기부활동, 자원봉사활동으로 구분하여 구매의도에 미치는 영향을 분석한 결과 공익사업활동, 환경보호활동, 기부활동요인에서는 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으나 자원봉사 활동요인에서는 유의한 영향관계를 찾을 수 없었다. 셋째, 기업명성은 소비자의 구매의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉 소비자의 구매의도와 기업명성과의 관계에서 정의 관계가 있는 것으로 나타났다. 연구 결과를 요약하면 기업의 사회회계 책임활동이 이슈가 되고 있는 상황에서 기업의 사회적 책임에 대한 가치를 제공하고 소비자들의 구매의도를 촉진하는데 기업명성과의 인과관계를 파악하였다. 이로써 본 연구를 통하여 기업은 사회회계 책임활동을 통하여 기업명성을 향상시키기 위해 노력해야 하고, 사회적 책임을 다할수록 그에 따른 소비자의 구매의도에도 영향을 미치는 것임을 알 수 있었다.
In this study, an investigation was done into factor of corporate social accounting responsibility, after which a positive verification was made in the relation of cause and effect between corporate reputation and purchasing intention of consumers. As a result of the analysis, the outcome of this study and the point suggestion are an follow: First. after the quality factor of the corporate social responsibility is classified as public services, protection of environment, philanthropy, volunteering, and result of analysis of how they influence on the corporate reputation, showed that public services, philanthropy, exerted influence meaningly. However the result doesn’t meaningful relation of influence in protection of environment, volunteering. Second. after social responsibility of the corporate is classified as public services, protection of environment, philanthropy, volunteering and result of analysis of how they influence on the purchasing intention of consumers, showed that public services, protection of environment, philanthropy, exerted influence meaningly. However the result couldn’t meaningful relation of influence in volunteering. Third, it was also shown that the relations between purchasing intention of consumers and corporate reputation has a meaningful interrelations. In other words, purchasing intention of consumers and corporate reputation appeared as having positive relation. Summary of this research show the causal relationships that according as the corporate social responsibility provide the value of corporate and promote the customers’ purchasing intention, corporate reputation relationships can be strengthened. Finally, If social responsibility of the corporate have management mind and try to improve corporate reputation, they will be able to increase the customers’ purchasing intention.