메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
역사교육연구회 역사교육 歷史敎育 第120輯
발행연도
2011.12
수록면
61 - 97 (37page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The form of documents has been slimmed in 2009 educational curriculum. The slimming provides standard guidelines to write textbook. This research tried to show how the slimming of educational curriculum documents affected Korean history textbook writing for high school and to characterize. Also the procedure of textbook writing has been observed in national curriculum.
For that, six of Korean history textbooks have been analyzed comparatively and six of three textbook writers have been interviewed. Then, influence factors which affected textbook writing have been tracked. The influence factors in writing textbook have been seen in the changed environments.
As a result, Korean history textbooks for high school have different configurations and different narratives by writer’s view of history, understanding of curriculum, writer’s view of student.
This research suggests publishing various history textbook for learning history of student. For publishing various history textbook, the purpose of textbook screening system should be actualized and the slimming of educational curriculum documents as basic principles should be kept.

목차

1. 들어가며
2. 교육과정 문서의 大綱化
3. 고등학교『한국사』교과서의 단원 구성
4.『한국사』교과서의 내용 선정과 교과서 서술
5. 맺으며

참고문헌 (6)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2013-374-001386930