오늘날과 같이 고객의 욕구가 매우 다양하고 복잡하게 세분화되어져 있는 시장에서 기업들은 모방이 쉽게 이루어지는 제품만으로는 경쟁적 차별화를 이루기가 어렵다. 따라서 본 연구의 목적은 이러한 상황 하에서 공급기업과 고객기업간(B2B) 거래에서 지속적인 경쟁우위를 확보하기 위한 수단으로 물류서비스가 어떠한 역할을 하는지 살펴보고자 한다. 기업이 제공하는 물류서비스 품질 구성요소(정보품질, 상호작용품질, 주문효과성, 주문정확성, 제품상태, 적시성, 지원시스템) 를 정의하고 이들 상호간의 영향과 만족에 가장 영향을 미치는 요소를 살펴보고자 한다. 연구를 위하여, AMOS 16.0을 이용해서 물류서비스 품질 구성요소 간 인과관계를 규명하는 연구모형을 개발하고 가설을 설정한 후 이를 검증하였다. 자료 수집은 대구?경북지역에 있는 200개의 기업에서 물류담당자를 대상으로 편의표본을 추출하였다. 대 가설은 총 5개로 설정하였고, 하위가설은 모두 14개로 설정하였다. 분석결과, 가설1에서 제시한 정보품질, 상호작용품질, 주문효과성은 주문정확성에 모두 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 가설2에서는 정보품질과 주문정확성이 제품상태에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났고, 반면 상호작용품질과 주문효과성은 제품상태에 긍정적인 영향을 미치지 않는 것으로 나타나 가설2는 부분적으로 채택되었다. 가설3은 제품상태와 지원시스템이 적시성에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났고, 반면 주문정확성은 적시성에 긍정적인 영향을 미치지 않는 것으로 나타나 가설3도 부분적으로 채택되었다. 가설4는 주문정확성과 제품상태 모두 지원시스템에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났고, 마지막으로 가설5에서는 적시성과 지원시스템 모두 만족에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
The purpose of this study is to demonstrate the causal influences among the logistics service quality components and their effects on satisfaction. Reviewing in the literature, this study developed seven logistics service quality components(information quality, interaction quality, order effective, order accuracy, product condition, timeliness, and support system) and presented satisfaction as consequence variable. For a more realistic approach empirical research was conducted on firm which located in Daegu and Kyungbuk region and who responded to engage in logistics management. 150 samples were used for this analysis. Collected samples were tested by factor analysis and Cronbach"s Alpha coefficients and were found to be satisfactory in terms of validity and reliability. Futhermore, fitness of the measurement model was tested by using confirmatory factor analysis and fitness of the model for hypothesis testing were shown to be adequate on various goodness of fit indices(GFI, AGFI, NFI, CFI, RMSEA). The results of the empirical research can be summarized as follows : First, it was found that information quality, interaction quality, and order effective positively affected order accuracy. Second, it was found that information quality, order accuracy positively affected product condition. But interaction quality, order effective positively didn"t affect product condition. Third, it was found that interaction quality, support system positively affected timeliness. But order accuracy, product condition positively affected support system. Fifth, it was found that timeliness and support system positively affected satisfaction.