모바일 인터넷 환경에 최적화된 스마트폰이 미디어 생태계를 뒤흔들고 있다. 하나의 매체를 통해 인터넷, e-mail, 웹브라우징, SNS, Fax, 인터넷 뱅킹, 게임이 모두 가능한 시대가 왔으며 이러한 환경의 변화는 여러 분야에서 매우 긍정적인 방식으로 인간의 삶을 바꾸어 놓고 있다. 뉴스 역시 모바일을 기반으로 한 새로운 뉴스 생산, 유통 방식이 등장하게 되었고 특히, 애플리케이션을 통해 뉴스를 얻는 새로운 방식이 나타났다. 이에 중국 국내 각 기업이나 언론사도 적극적으로 환경 변화에 반응하여 스마트폰 뉴스 애플리케이션 서비스를 시작했다. 이용자들은 뉴스 애플리케이션을 통해 뉴스를 접하고 있고 뉴스 애플리케이션을 통한 뉴스 소비는 앞으로 더욱 확대될 것으로 전망되어진다. 본 연구는 새로운 뉴스 접근방식인 스마트폰 뉴스 애플리케이션에 주목하여, 이용과 충족이론을 바탕으로 스마트폰 뉴스 애플리케이션 이용 동기 및 뉴스 가치 평가 변인을 통해 뉴스 애플리케이션의 만족도 및 이용의도에 어떠한 영향을 미치는 지를 파악하고자 했다. 분석 결과 첫째, 스마트폰 뉴스 애플리케이션 이용 동기는 편의성 동기, 편재성 동기, 휴식 및 오락성 동기, 정보성 동기, 대인관계 동기의 5가지 요인이 있음을 밝혔다. 둘째, 여섯째, 편의성 동기, 휴식 및 오락성 동기, 정보성 동기에서 뉴스 신뢰도가 높은 대학생들이 스마트폰 뉴스 애플리케이션에 대한 만족도가 높은 것으로 나타났다. 셋째, 휴식 및 오락성 동기, 정보성 동기, 대인관계 동기, 뉴스 신뢰도, 뉴스 대표성이 높은 대학생들이 스마트폰 뉴스 애플리케이션에 대한 이용의도가 높은 것으로 나타났다. 이 연구는 이러한 연구결과를 통해 중국 대학생들의 욕구를 충족하는 스마트폰 뉴스 애플리케이션 개발 방향에 도움을 제공하며, 또 스마트폰 뉴스 애플리케이션의 상업적 성장에 실질적으로 기여 하고자 했다.
Smartphones that were optimized for the current mobile and internet environment are shaking up the media world. It is nowadays possible to have access to the Internet, e-mail, web browsing, SNS, Fax, Internet banking, games and many more with one single medium, and this change is influencing people"s lives in a highly positive manner. New ways of news production and methods of distribution have appeared, especially the use of applications to receive news. Corporations and presses in China are actively reacting to the change in environment and have started the service of news applications for smartphones. Via such applications, users are able to receive news and consequently, news consumption through news applications are expected to increase considerably in the future. This study focuses on smartphone news applications as a new form of using news. Using the Theory of Uses and Gratification as a basis, it was intended to measure the level of satisfaction and intention of use by assessing the motivation for using smartphone news applications as well as evaluating assessments of news values. The results of the analysis shows firstly, that the five main factors of using smartphone news applications are 1) convenience, 2) ubiquity, 3) relaxation and entertainment, 4) informativity, and 5) interpersonal relationships. Secondly, among university students, who rely on factors such as convenience, relaxation and entertainment, and informativity of news, the level of satisfaction with the news applications was high. Thirdly, the use intention was high among university students who relied on news for relaxation and entertainment, informativity and interpersonal relationships. The results of this study offer help in showing a development direction of smartphone news applications that will satisfy the craving for knowledge of Chinese university students, and it also concludes that smartphone news applications will contribute substantially to its commercial growth.