본 연구는 고객이 와인을 소비할 때 중요하게 인식하는 와인선택속성을 살펴보는 것이 목적이며, 와인소비의 감정에 따른 군집이 와인선택속성에 어떤 차이를 보이는지 연구하였다. 본 연구의 분석을 위하여 서울의 특 1급 호텔의 고객을 대상으로 설문조사를 실시하였고, 군집분석, 판별분석, MANOV분석, ANOVA분석이 이용되었다, 요인분석 결과 감정적 반응은 저긍정적 감정이 우아함, 편안함, 평화스러움, 매력적임, 즐거움으로 나타났고, 불편한 감정은 둔함, 강력함, 심심함으로 고긍정적 감정은 흥미로움 열정적, 활기참으로 나타났다. 연구결과 와인소비의 감정적 반응이 3개의 군집으로 분류되었는데, 감정 무관심형, 저감정형 고감정형으로 분류되었다. ANOVA분석의 결과 와인특성, 와인지역성, 와인정보가 유의한 차이를 나타냈지만, 와인가격은 유의한 차이가 나타나지 않았다. 감정 무관심형은 와인특성성에 높은 관심을 나타냈으며, 저감정형은 와인지역성성과 와인정보에 더 높은 관심을 보이고 있다. 고감정형은 와인특성, 와인 지역성, 와인정보에 모두 약간의 관심을 나타내고 있다. 본 연구에서는 와인을 소비하는 과정에 일어나게 되는 감정적 반응을 통해 중요하게 생각하는 와인선택속성은 무엇인지 규명해 보고, 와인선택속성의 부족한 부분을 규명해 보는 것과 동시에 고객의 소비 감정반응에 관련한 중요한 자료 제공에 도움을 주고자 하였다.
This study aims to identify selection attributes of wine considered importantly by customers when consuming wines, and find out the differences in wine selection attributes, according to clusters of wine consumption emotion. To analyze this study, a survey was conducted with customers of five-star hotels in Seoul and cluster analysis, discriminant analysis, MANOV and ANOVA were performed. As the factor analysis result, grace, comfortableness, peacefulness, attractiveness and pleasure were found to be low-positive emotion, dullness, powerfulness and boredom were uncomfortable emotion, and interest, passionateness and cheerfulness were high-positive emotion, in relation to emotional response. In this study, emotional response of wine consumption were classified into three groups; an indifferent type, a low emotion type and a high emotion type. According to the results of ANOVA, there were significant differences in wine`s characteristic, regionality and information, but any significant difference wasn`t found from wine price. An indifferent group were highly interested in wine`s characteristic, whereas a low emotion group were more interested in wine`s regionality and information. However, a high emotion group were slightly concerned about all of wine`s characteristic, regionality and information. In conclusion, this research would help to provide information data relating to consumption emotion and reactions of customers, by investigating wine selection attributes that they consider importantly, through emotional response during the consumption of wine, and what they lack.