독립 구동방식은 전후 방향 크립력이 미소하여 횡 방향 복원력이 발생하지 않아 이로 인한 사행동이 없으므로 자려진동에 의한 불안정성이 제거된다는 장점이 있는 반면에 외력이 가해진 경우 한쪽으로 치우친 상태에서 복원이 되지 않아 플렌지 접촉현상이 더욱 빈번히 발생하게 되는 단점을 가지고 있다. 이러한 독립 구동방식 대차의 단점을 극복하기 위해 다양한 시도가 이루어 지고 있으며, 본 논문에서는 대차에 요모멘트를 발생시키거나 횡 방향 제어력을 작용하여 안내력을 발생시키는 제어를 통해 독립 구동 방식대차의 주행성능 개선에 대한 연구를 수행하였다. 특히 모델 불확실성이나 외란에 대한 강건성을 가지는 강인제어기를 적용함으로써 제어성능과 안정성을 확보하고자 하였다.
The main method to accomplish 100% low floor is using independently rotating wheel type bogie. IRWs (independently rotating wheels) have very small longitudinal creepages. So there is no lateral centering force. For this reason it cannot make hunting motion and extinguish the unstable mode by selfexcitation. On the other hand IRWs type bogie run on one side of the rail because it does not have selfcentering force. If disturbance or excitation is applied the wear and the lateral forces grow worse for continuous flange contact running. So many researches and attempts were accomplished to improve the demerit of IRWs. This paper describes the robust control of the IRWs to improve the running performance with yaw torque. SMC (sliding mode control) is one of the varied state space model type non-linear robust controls. This control logic is very robust against model uncertainty and disturbances.