메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
우한솔 (한국교육개발원)
저널정보
이화여자대학교 교육과학연구소 교육과학연구 교육과학연구 제46집 제2호
발행연도
2015.6
수록면
133 - 157 (25page)
DOI
10.15854/jes.2015.06.46.2.133

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
This study aimed to analyze prospective teachers’ perception of the relationship between teaching profession courses and practice. Data were collected by carrying out a survey targeting 2,231 students and 60 faculty members in colleges of education. This survey was developed to analyze the participants" perception of the instructions in the teaching profession courses. To analyze the survey, two statistical tests were used: cross-tab analysis and independent two samples t-test. The results of this study were: i) the faculty of the teaching profession courses emphasized the theoretical and conceptual contents rather than practical knowledge; and ii) students responded that their learning outcomes with regard to theoretical contents are questionable. In other words, there are inherent gaps between teaching and learning in instruction. Based on the results, the faculty should make efforts to bridge the teaching-learning gaps albeit under constraints from situational factors. Also, they should justify why prospective teachers need to learn educational theory. Furthermore, teaching profession courses need to provide a practical curriculum for pre-service teachers. In conclusion, more flexible approaches for teaching profession courses ― breaking down barriers between education and subject-matter education ― are required to prepare influential teachers.

목차

ABSTRACT
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 배경
Ⅲ. 연구 방법
Ⅳ. 분석 결과
Ⅴ. 논의 및 결론
References

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2016-370-001624375