메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
허민정 (용화여자고등학교) 정인기 (서강대학교)
저널정보
한국중원언어학회 언어학 연구 언어학연구 제37호
발행연도
2015.10
수록면
349 - 379 (31page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study examines the relationship between Korean high school students’ general English proficiency and their verb-noun collocation competence. The subjects (n = 90) have been divided into three groups according to the their general English proficiency and asked to answer 20 multiplechoice and 20 gap-fill collocation questions. On the basis of the data analysis using SPSS 18, this study produces the following results. First, there is a correlation between the subject’s general English proficiency and their verb-noun collocation competence. Second, while the mid- and low-level students’ scores of gap-fill questions are lower than the scores of the multiple-choice questions (which is consistent with previous studies such as Y.-J. Kim, 2005; Jo, 2011; Laufer, 1998, 2009; Laufer & Nation, 1999; Melka, 1997), the high-level students’ scores of gap-fill questions are higher than those of the multiple-choice questions. The results suggest that the high-level students’ levels of receptive and productive competence can be almost the same. Some significant implications for English education are discussed at the end of this study.

목차

1. 서론
2. 연어와 연어 학습에 대한 연구
3. 연구 방법
4. 실험 결과 및 논의
5. 결론 및 시사점
참고문헌

참고문헌 (29)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2016-705-002032529