메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국미술연구소 미술사논단 美術史論壇 第41號
발행연도
2015.12
수록면
63 - 86 (24page)
DOI
10.14380/AHF.2015.41.63

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The Ashikaga shoguns were avid patrons of the arts, known especially for their collections of Chinese paintings, ceramics and bronzes (karamono), which they often displayed both for their own enjoyment and for the visits of eminent guests to their palaces. The Ashikaga also commissioned detailed illustrated manuscripts that inventoried the collections, described arrangements featured in their palaces, and gave instructions for their proper displays. Information and laudatory descriptions of the shogunal collections and their arrangements can be found in the diaries of courtiers and priests, suggesting the special significance of these formal display for the Ashikaga shoguns.
This paper examines the sociopolitical meanings of elaborate, formal, and regulated displays for the Ashikaga focusing on the special significance they held for the sixth Ashikaga shogun, Yoshinori (1394-1441; r. 1429-1441) during the visit of Emperor Go-Hanazono (1419-1471; r. 1428-1464). Through a comprehensive analysis of several primary written and visual sources from the Muromachi period with Muromachi dono gyokō okazariki, this paper explores the role played by Ashikaga shoguns’ formal displays that integrated Buddhist and/or court traditions in the development and consolidation of Ashikaga’s legitimacy/ascendancy in the fifteenth-century Kyoto.

목차

I. 머리말
Ⅱ. 문헌을 통해 살펴본 14, 15세기 가이쇼와 座敷 장식의 발달
Ⅲ. 고하나조노 천황의 行倖과 아시카가 요시노리의 무로마치 저택
Ⅳ. 行倖을 통해 살펴본 15세기 교토 쇼군 저택 장식의 의미
Ⅴ. 맺음말
참고문헌
ABSTRACT

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2016-650-002430689