메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
역사교육연구회 역사교육 歷史敎育 第137輯
발행연도
2016.3
수록면
37 - 73 (37page)
DOI
10.18622/kher.2016.03.137.37

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this paper is to critically analyze the single narrative in the authorized “Korean History” textbooks and provide several suggestions for further improvement. This paper analyzed the adopted theories, used materials, and represented expression of the textbooks, specifically focusing on the topic of the social hierarchy system in the late Chosun Dynasty. The results of the analysis are as follows. First, a high percentage of authorized history textbooks for Korean high school describes the topic based on the ‘Dissolution Theory’, which has been denied in academia today due to its misunderstanding of source materials. Secondly, the authorized history textbooks for Korean high school tend to use the same visual materials derived from the government designated textbooks. In third, they share the same words and phrases that are originally from the government designated textbooks. Then, what causes such indistinctiveness of the textbooks? Three reasons can be underlined. First, the government’s over control on the national curriculum. Second, the government designated textbooks still remain in power and influential even though these are no longer used in schools. Lastly, the ‘Theory of Internal Development’ holds power and still has an impact, despite of its flimsiness in academia. All of these are the result of ‘memory-history’, which describes one’s country with a single triumphant narrative. Therefore, in order to achieve diversification, ‘disciplinary-history’ is necessary for students, and ultimately to the public.

목차

1. 머리말
2. 학계의 다양한 해석과 교과서 서술의 획일
3. 시각자료 선정과 문장 표현의 고착
4. 획일적 내용 구성의 원인과 개선 방향
5. 맺음말
참고문헌

참고문헌 (33)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2016-374-002783611