이 연구에서는 중년여성들을 대상으로 그들의 화장행동과 외모관심도를 분석하고 그 요인에 따른 화장품 구매행동에 관하여 분석하였다. 또한 중년여성의 화장품 소비성향을 이해하여 합리적인 소비를 돕고, 중년여성을 목표고객으로 하는 화장품 관련 업계의 상품 기획에 필요한 실증적 자료를 제공하고자 한다. 조사 방법은 설문지 응답방식을 실시하였고 조사대상은 서울, 경기, 충청 지역의 40대 50대의 중년여성을 대상으로 설정하였다. 설문지는 2015년 11월 1일부터 11월 30일까지 배포된 229부가 최종 분석 자료로 사용되었다. 분석방법은 SPSS 20.0을 사용하였고 빈도분석, 요인분석, 신뢰도 분석, 회귀분석을 실시하였다. 연구결과를 요약하면 첫째, 일반적 특성은 40대가 114명, 50대가 111명으로 나타났고, 거주지역은 대전, 결혼여부는 기혼, 최종학력은 대학교 졸업, 직업은 전업주부가 가장 높게 나타났다. 둘째, 요인분석 결과 중년여성의 외모관심도는 외적표현, 타인지각, 신체자신감, 외모투자로 분류 되었고, 화장품 구매행동은 브랜드 충성, 개인만족, 유행지향, 실속구매로 분류되었다. 셋째, 외모관심도가 브랜드 충성에 미치는 영향을 분석한 결과 ‘외적표현’과 ‘외모투자’가 증가할수록 ‘브랜드충성’도 증가하는 정(+)의 관계를 보였다. 넷째, 중년여성의 외모관심도가 유행지향에 미치는 영향을 분석한 결과 ‘외적표현’과 ‘외모투자’가 증가할수록 ‘유행지향’도 증가하는 정(+)의 관계를 보였다. 다섯째, 중년여성의 외모관심도가 실속구매에 미치는 영향을 알아본 결과 ‘타인지각’이 증가할수록 ‘실속구매’도 증가하는 정(+)의 관계를 보였다. 이상의 연구결과에서 외모관심도는 중년여성들의 화장품 구매행동에 영향을 미쳐 외적 표현 및 관심 정도에 따라 화장품 소비에 관여하는 중요한 변수로 작용하고, 화장품 구매 시 동기나 욕구 등 내면적 심리와의 관계 파악을 설명할 수 있는 변수로 확인되었다. 따라서 본 연구의 결과에 의한 마케팅적 시사점은 다음과 같다. 첫째, 외모를 중요시 여기고 지속적으로 관리하며 외모관리 비용를 투자하는 중년여성일수록 브랜드에 대한 충성도가 높고 유행에 민감하다는 점을 감안할 때, 백화점이나 화장품 판매점이 중년여성을 타깃으로 하는 광고, 제품에 대한 새로운 이미지 제공, 메이크업 프로모션 홍보 등을 마케팅전략에 적극적으로 반영한다면 고객의 브랜드 충성도 향상에 더욱 효과적일 것으로 사료된다. 둘째, 외모관리에 있어 다른 사람을 의식하여 노력하는 성향이 높을수록 화장품의 성능과 실용성을 꼼꼼히 따져 구매하는 점을 감안할 때, 실리추구성이 높은집단은 품질과 합리적인 가격을 부각시키고 소비자들의 구전활동을 통한 제품 정보를 제공하는 지속적인 광고 활동이 필요할 것으로 사료된다.
This study was analyzed to find out the cosmetic buying behavior on concern of appearance and analysis the concern of appearance and behavior of cosmetics in Korean Middle Aged Women. In addition, it helps the reasonable consumption of cosmetics by understanding their consumption patterns, it provides this data for product planning in the cosmetics industry to the target customers in Middle Aged Women. Collected data was questionnaire survey and the test subject were senior generation of the Middle Aged Women as the age 40"s and 50"s living in Chung-Cheong, Kyung-Gi Province and Seoul area which 229 of them were collected that it was used final analysis date from November 1st to 30th,2015. Collected data was used for frequency analysis, factor analysis, reliability analysis, and regression analysis using SPSS 20.0 program. The results of this study are as follows. First, general feature was appeared 114 women of the 40"s and 111 women of the 50"s, they were living in Daejeon, marital status was a married women, they were graduated the university and many had a housewife as their jobs. Second, the factor analysis results about concerning of appearance were divided external expression, peer-perception, physical self-confidence and investment on their appearances. Also, the factor analysis results about cosmetic buying behavior were divided brand attractiveness, personal physical satisfaction, fashion trend and reasonable purchase. Third, as the result of the factor analysis to find out the brand attractiveness of the concern for appearance, the result revealed that brand attractiveness increased as their concern the external expression and investment on their appearances. Fourth, as the result of the factor analysis to find out the trend of the concern for appearance of the Middle Aged Women, the result revealed that following the fashion increased as their concern the external expression and investment on their appearances. Fifth, the result of the factor analysis to find out the reasonable purchase of the concern for appearance of the Middle Aged Women, the result revealed that peer-perception increased as their concern the reasonable purchase. As a result of this study, it is clearly affected their purchasing behavior on cosmetics of their concern for appearance between their external expression and their interest. It also reveal that when they buy the cosmetics, it is correlations between internal psychology of their desires in Middle Aged Women. Therefore the implications in terms of marketing based on the result of this study are as below. First, the more they are the middle aged woman focused on and keep appearance, the more they persue brand and are sensitive to trend. From these tendencies, it is thought that customer"s preference about brand will strengthen efficiently if department store or cosmetic shop pay attention on advertisement targeted for middle aged woman, providing new image for items, promotion of make-up and so on as marketing strategy. Second, the more they are self-conscious in terms of appearance, the more carefully they consider performance and practicality of cosmetic before purchasing it. From these tendencies, in terms of consistent advertisement toward the customer group with utilitarianism, it is needed that the quality and reasonable price of items are emphasized and items information is provided by oral publicity activities.