메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
백준오 (Brigham Young University) 김영주 (경희대학교) 이선영 (사이버한국외국어대학교)
저널정보
한국응용언어학회 응용언어학 응용언어학 제32권 제2호
발행연도
2016.6
수록면
175 - 198 (24page)
DOI
10.17154/kjal.2016.6.32.2.175

이용수

DBpia Top 10%동일한 주제분류 기준으로
최근 2년간 이용수 순으로 정렬했을 때
해당 논문이 위치하는 상위 비율을 의미합니다.
표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study examines the construct of learning ability in individuals studying Korean. Unlike previous KFL studies, the present study measures both cognitive and psychological factors, and interprets whole factors as one dynamic system. The individual factors measured include: sound discrimination ability, language analysis ability, working memory (WM), motivation, and anxiety. Both receptive and productive knowledge is measured as learners’ linguistic proficiency. A total of intermediate to high-intermediate learners of Korean from the US, France, China, and Japan completed a (ⅰ) phonological coding and language analysis test, (ⅱ) working memory span test, (ⅲ) motivation and anxiety survey, (ⅳ) reading and listening test for receptive knowledge, (vi) and a production test for productive knowledge upon complexity, accuracy, and fluency. A structural equation model was constructed to explain learners’ linguistic achievements. The model was found to adequately fit, and both significant and non-significant factors were discussed. The model explains the dynamic aspect of language acquisition in context of Korean language learning.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 배경
Ⅲ. 연구 방법
Ⅳ. 연구 결과
Ⅴ. 논의
Ⅵ. 결론
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2017-701-000645553