이 글은 중국학자 李洪甫의 새로운 견해, 즉 중국 흑룡강성 海林市 柴河鎭에 위치한 군력 바위그림에 단군이 그려져 있다는 학설을 검토해 본 것이다. 검토는 크게 두 부분으로 나누어 진행하였는데, 첫째로는 문제의 군력 바위그림 자체에 대한 이해가 필요하다는 판단에서 군력 바위그림과 관련되는 기초적인 사항들을 살펴보았다. 즉 군력 바위그림의 위치를 설명하고, 발견 경위와 조사 과정을 살펴본 다음, 그림의 내용을 소개하였다. 그리고 이를 토대로 그림의 의미에 대한 기왕의 견해들을 살펴보고, 필자 나름대로의 해석도 제시해 보았다. 즉 군력 바위그림은 〈오른쪽 위〉에 있는 신령의 부부를 향한 의례의 여러 장면을 표현한 것이고, 의례의 과정을 그림으로 표현함으로서 인간의 소망이 항상 신령에게 전달될 수 있도록 하기 위한 것이라 했다. 또 제작 시기와 제작자 문제를 거론하여 신석기시대로 보는 설부터 당송시대로 보는 설에 이르기까지 다양한 견해들을 시대 순으로 정리해 보았다. 둘째로는 군력 바위그림에 대한 기초적 이해를 바탕으로 새로운 견해를 내놓은 李洪甫의 견해를 살펴보았다. 이를 위해 우선 李洪甫의 견해를 요약했는데, 그것은 두 부분으로 나누어 진행하였다. 즉 먼저 李洪甫의 견해의 바탕을 이루는 논문을 살핌으로서 단군에 대한 그의 인식의 대강을 파악했고, 다음으로 군력 바위그림에 단군이 그려져 있다는 주장의 논거들을 추려 보았다. 그래서 李洪甫의 주장에 문제가 있음을 크게 6 가지로 정리하여 보았다. 즉 ①크고 중요한 문제를 제기했음에도 불구하고, 논거 제시가 빈약한 점, ②군력 바위그림의 판독에 문제가 있는 점, ③단군이란 명칭을 단목 아래에 정좌하고 있는 군장이란 의미로 해석한 데 무리가 있다는 점, ④군력 바위그림이 있는 목단강 유역을 낙랑군 지역으로 보는 것은 문제가 있다는 점, ⑤군력 바위그림에 단군상이 있다고 하더라도 단군상과 다른 그림과의 관계를 유기적으로 파악하지 못하여, 그림의 전체적 의미를 드러내지 못한 점, ⑥군력 바위그림이 단군과 관련이 있다면, 단군신화와 시베리아와의 관련을 부정하는 자신의 설에 오히려 불리한 증거가 될 수 있다는 점 등이 그것이다. 그래서 李洪甫의 새로운 견해는 수긍하기 어렵다고 했고, 현재로서는 군력 바위그림과 단군을 연결시키는 것은 부정적이라고 결론을 맺었다.
The aim of this paper is to examine the new theory of Li-Hong Fu, one of Chinese scholar, which insisted on one painting drawing on Qun-Li rock painting is portrayed Tangun, a founder of ancient Chosen. At first, I explained outlines of Qun-Li rock painting, for examples, the location of Qun-Li rock painting, process of discovery and investigation, contents of paintings, meanings of paintings, making time and painter. Most of my explanations are summary of existing achievements on Qun-Li rock painting, but I added one thing that a aim of this rock painting. As my opinion, man seated upper left are god and goddess like master of nature. And the aim of draw paintings where very difficult to access is for communication with these god and goddess ceaselessly and so accomplish their wishes, as success of hunting and fishing. Second, I summarize theories of Li-Hong Fu’s on identification of ichnography on Qun-Li rock painting. As his theory, drawing on upper left side of rock painting is Tangun, because not only his hat and mantle which he dressed represented he is king, but also his figure seated under the tree is significance of Tangun, which means king who seated under the sanders tree. All the more, he added another evidence, that the basin of Mudanjiang river valley(Qun-Li rock painting is located on this basin) was area of Tangun Chosen. But I think his theory had many problems. ①Ground of his argument is so obscure that it cannot verify his theory. ②Arbitrariness of his decipherment on Qun-Li rock painting. ③Meaning of Tangun is not the king seated under the tree. ④The basin of Mudanjiang river valley was not area of Tangun Chosen. ⑤He did not suggest relationships between paintings and did not interpretate the whole meaning of Qun-Li rock painting. ⑥If the man who portrayed on Qun-Li rock painting were Tangun, it deny his theory that Tangun Chosen was builded by Chinese in result. So I did not agree his theory, and did not accept the possibility that man who portrayed on Qun-Li rock painting is Tangun.