본 연구의 목적은 장애아동의 사회통합을 증진시키기 위한 새로운 비전으로 반 장애주의(anti-handicappism) 통합교육의 주요 교육철학과 실천원리들을 소개하고, 장애인복지 실천에서의 함의를 제시하는데 있다. 반 장애주의 통합교육은 최근 다양한 인종과 민족으로 구성된 서구사회의 교육 흐름인 반 편견교육의 맥락 속에서 개발되었다. 반 편견교육은 1980년대 인종차별이 심했던 미국에서 인종, 성, 약소집단, 소수민족, 장애, 문화의 영역 등에서 인권과 차별 등 사회문제에 대한 교육적 개입전략으로 Louise Derman-Sparks와 A.B.C. Task Force팀에 의해 제시되었다. 반 편견 교육은 최근의 이념적 패러다임인 다 문화주의(multi-culturalism)와 행동주의(activism), Paulo Freire의 `자유의 실천` 개넘, 즉 자유를 위해 비판적 사고와 실천을 강조하는 교육철학에 기초하고 있다. 우리 나라에서는 유아교육 분야에서 시도되고 있다. 장애인복지 실천분야에서 장애아동의 사회통합을 위한 실천적 접근은 활동 중심, 의미 있는 관계형성과 접촉강화 등의 방법을 활용하였지만, 편견과 차별, 그리고 억압의 과정에 대한 인식 없이 이루어져 온 경우가 많다. 반 장애주의 통합 교육은 비 장애아동에게 개입의 초점을 두고, 장애에 대한 편견, 차별과 억압의 과정에 대한 비판적 사고력을 증대시킨다. 그 결과 비 장애아동들의 실천적인 행동변화를 유도한다는 점에서 의미 있는 교육적 철학이자 실천적 접근이라고 할 수 있다.
The purpose of this study is to introduce major educative philosophy and practical principles of Anti-Handicappism Inclusive Education and suggest the implication for the social work practice of the handicapped children. Anti-Handicappism Inclusive Education has been developed from a context of the Anti-Bias Education in nowadays. Anti-Bias Education has been suggested by Louise Derman-Sparks and A.B.C. Task Force in 1980`s. And it has been developed in America which has the many social problems, such as race, sex, minority group, disability, and culture area, etc. Anti-Bias Education is based on multi-culturalism, activism, and the educational philosophy of Paulo Freire which is concentrate on a critical thought and practice. Particularly, it has been used in America which was constructed of many types of race, ethnic groups. But, Anti-Bias Education has been partially applied to early childhood education fields. In social work practice for the handicapped people, integrative education approach has been mainly used a activity centered, relationship centered, and contact reinforcement methods. But, these approach limited to explain the process of prejudice, discrimination and oppression among the handicapped children. Anti-Handicappism Inclusive Education was focused on the intervention toward non-handicapped children, and increased the critical thought ability about a process of prejudice, discrimination, and oppression. As a result, Anti-Handicappism Inclusive Education lead the practical behavior change of the non-handicapped children. In point of that, Anti-Handicappism Inclusive Education is meaningful educational philosophy and practical approach.