메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
양경희 (인천학산초등학교)
저널정보
국어교육학회 국어교육연구 국어교육연구 제63집
발행연도
2017.2
수록면
163 - 188 (26page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The aim of this study to prepare argument generation education contents for persuasive writing of learners positively by paying attention to fact that ‘argument’ could be a reasonable communication means for conflict situation. For this purpose, the study critically examined the educational situation related to the argument generation and searched for the improvement direction, clarified the constitution principle of the argument generation education contents and systemized the contents of education. The contents of the argument generation education are detailed with a series of processes that understand the argument and make the argument, and set up a scaffold to promote thinking and present it as a question form for its realization.
This study has educational implications in that the learner had the experience of establishing the identity of the writer based on the assurance of his or her own argument, various combinations of the contents of the argument generation education were made to facilitate the teaching of the textbook considering the level of the learner, and ‘argument generation’ could be used as persuasion message oriented planning. It is expected that further discussions for the reality of argument generation education and its educational effect could be continued that lead to persuasive writing education.

목차

Ⅰ. 왜 `주장` 에 주목하는가
Ⅱ. 주장 생성 관련 교육 내용 분석과 개선 방향
Ⅲ. 주장 생성을 위한 교육 내용 구성 원리와 내용 체계
Ⅳ. 주장 생성을 위한 교육 내용
Ⅴ. 주장 생성 교육의 가치와 남은 과제
참고문헌
Abstract

참고문헌 (23)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2017-373-002413842