메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
양경희 (인천 학산초등학교) 길호현 (서원대학교) 최영인 (서울교육대학교) 박재현 (상명대학교)
저널정보
국어교육학회 국어교육연구 국어교육연구 제68집
발행연도
2018.10
수록면
89 - 118 (30page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is to perform a critical review on educational content related to persuasive communication in the Korean language curriculum and draw implications that improve and systemize its educational content. T o do so, this study focused on analyzing item s for ‘content creation’ and ‘content organization’ among other achievement standards for persuasive communication from the 1st to 2 015 revised curriculums. By organizing relevant educational contents with keywords, this study inductively classified and categorized the ‘content elements’ and ‘functions,’ and then examined the direction for improving those educational contents. From such an analysis, this study confirmed that hierarchizing educational content elements for persuasive communication competencies in accordance with the learner’s development stage into the areas of listening and speaking, reading, and writing would enhance coordination between these areas and ensure the sequence of educational content. In addition, this study suggests that it w ould be effective to ensure the sequence of educational content if the description method of achievement standards is improved by determining ‘content elements’ and ‘functions’ and presenting additional information.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 선행 연구 검토
Ⅲ. 내용 생성 관련 교육 내용 분석 및 개선 방향
Ⅳ. 내용 조직 관련 교육 내용 분석 및 개선 방향
Ⅴ. 결론 및 제언
참고문헌
[Abstract]

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2019-373-000143150