메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김정렬 (한국교원대학교) 김지영 (한국교원대학교)
저널정보
미래영어영문학회 영어영문학 영어영문학 제22권 제2호
발행연도
2017.5
수록면
207 - 232 (26page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
Understanding the North Korean (NK) educational system can advance our efforts toward the reunification. This paper constructs a corpus digitizing obtainable English textbooks used in the NK for a further analysis. The corpus includes six English textbooks from the first grade to the sixth grade of middle school for a synchronic analysis which were published in 1995 and three more textbooks of 2008 for diachronic analysis. Construction of the corpus applied three principles: All English letters are digitized, different components of textbooks are digitized into different files to maintain the forms and contents, and finally consistent names and conventions are tagged to files. The corpus construction resulted in a tag set for the NK English textbooks, markup conventions, abbreviation conventions and dialogue interactive markups applied in the NK English textbook corpus. The paper discovered important differences of the NK English textbooks in its use of compound nouns and forms-focused as opposed to meaning-focused. The corpus will provide a basic data for further exploration of vocabulary, grammar and text.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 배경
Ⅲ. 연구방법
Ⅳ. 연구결과
Ⅴ. 결론
참고문헌
Abstract

참고문헌 (27)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2018-740-000876944