메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
신나나 (이화여자대학교) 박보경 (경민대학교) 김민주 (이화여자대학교) 윤기봉 (이화여자대학교) 윤선영 (이화여자대학교)
저널정보
한국아동학회 아동학회지 아동학회지 제38권 제3호
발행연도
2017.6
수록면
33 - 48 (17page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Objective: This study examined the relationships among sleep problems, executive function and social behavior during the preschool period. In addition, the mediating role of executive function between sleep problems and social behavior was investigated.
Methods: A total of 304 preschool children participated in this study. The data were collected through maternal reports.
Results: First, preschoolers’ sleep problems were found to be significantly related to overt aggression and prosocial behavior. Second, preschoolers with sleep problems displayed lower levels of executive function. Third, preschoolers’ executive function was significantly associated with social behavior. Lastly, preschoolers’ executive function fully mediated the relationship between sleep problems and overt aggression, and between sleep problems and prosocial behavior. That is, preschoolers’ sleep problems had effects on overt aggression and prosocial behavior, only through the effects on executive function.
Conclusion: This study contributes to the sleep literature by examining the role of executive function and emphasizes the importance of forming a healthy sleep habit during the preschool period.

목차

서론
연구방법
연구결과
논의 및 결론
References

참고문헌 (84)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2018-598-000964703