신발은 패션의 다양한 요소 중 시선을 집중시키면서 전반적인 패션 이미지를 결정하는 중요한 역할을 하는 아이템이다. 이러한 신발과 관련해 신발 산업은 전형적인 노동집약적, 중소기업형, 도시형 산업 업종으로 한국 패션 산업관점에서 바라볼 때 글로벌 시장내에서 제품 생산력에 있어서는 선진국 수준의 생산기반을 구축하고 있다는 점이 강점으로 들 수 있을 만큼 무한한 성장가능성을 내포하고 있는 산업임에 틀림없다. 특히 한국 내수시장의 포화로 인한 경쟁력 약화와 제조업체의 경영악화, 수입품의 국내 시장 점유율 상승은 한국 신발 산업에 확실한 위협이 되고 있으며, 한국을 대표할 만한 글로벌 신발 브랜드의 부재 속에서 이를 극복하기 위한 방안으로 새로운 신발시장 개척을 위한 디자인 개발의 필요성이 절실한 상황이다. 본 연구의 목적은 중국 패션 소비시장의 주도적 역할을 하고 있는 80후, 90후의 니즈에 맞는 패션⋅신발 착용경향을 제시함으로써 중국에 진출 중인 한국 신발업체의 디자인 경쟁력 강화하는데 있다. 연구 방법으로 선행 연구된 논문과 문헌을 수집하여 고찰한 후 중국 현지에서 촬영된 2013년부터 2015년까지의 3년간 스트리트 스타일 자료를 각각 이미지별로 분류해 토털 코디네이션 관점에서 신발 착용경향을 연도별, 패션 이미지별로 분석하였다. 본 연구의 분석 결과는 다음과 같다. 중국 여성 소비자 공략을 위한 신발 착용경향을 연도별로 분석한 결과 패션 이미지 중에서는 액티브/스포티브 이미지, 의복과 신발과의 배색에서는 동색무채색이 높은 빈도를 보였다. 신발의 종류에 있어서는 스포츠 스니커즈, 신발 패턴 부분에서는 민무늬가 선호되고 있었고 장식부분에 있어서는 신발 장식은 선호되지 않고 있었다. 신발의 선호 색상에 있어서는 무채색의 black이 유채색 중에서는 R색상이 선호되는 경향을 보였다. 패션 이미지별로 살펴보면, 신발과의 배색에 있어서 페미닌/로맨틱 이미지, 매니쉬 이미지, 클래식 이미지는 동색무채색이 선호되고 있었고, 액티브/스포티브 이미지와 아방가르드 이미지는 이색무채색, 에스닉 이미지와 기타의 경우는 이색 유채색이 배색되고 있었다. 신발패턴, 장식, 밑창, 색상의 경우는 패션 이미지와 상관없이 한 가지 경향을 보임을 관찰할 수 있었기에 이 부분에 있어서는 중국 신발 시장 공략 시 소비자가 추구하는 패션 이미지와 상관없이 기획할 수 있다는 것을 알 수 있었다. 결론적으로 중국의 80후와 90후를 타깃으로 하는 신발 착용경향은 연도별, 스타일별로 유의한 차이가 있음을 알 수 있었다. 이에 본 연구에서는 글로벌 시장 중 신발 소비부분에서 높은 비율을 차지하고 있는 중국시장을 목표로 중국 내수시장을 이끌고 있는 여성 포스트 80, 90세대의 신발의 착용경향을 분석함으로써 중국 여성 소비자의 니즈에 맞는 신발 제품을 개발 할 수 있는 기초정보를 제공할 수 있는 계기를 마련할 수 있을 것을 생각할 수 있었다.
Shoes take an important role in deciding overall fashion image with attracting everyone’s attention. The shoes industry is a typical labor-intensive, small and medium enterprise type, and city industrial business. From the viewpoint of Korean fashion industry, it is certain that the shoes industry has an infinite growth potential. The reason is that, as for productivity in global market, the production infrastructure has reached the level of advanced countries. The threats to Korean shoes industry are the weakening of competitiveness due to the saturation of Korean domestic market, financial difficulties of manufacturers, and the increase of imported products in domestic market share. As Korea has no global shoes brand, it is desperate to develop a new design for pioneering new shoes industry. The purposes of this study are to analyze a shoes wear tendency of 80hou and 90hou who play a leading role in Chinese fashion and to intensify design competitiveness of Korean shoes brands which have entered the Chinese market. With literature reviews, the shoes wear tendency of street data from 2013 to 2015 was analyzed in the point of total coordination by each year and image. The results of this study are as follow. The high frequency showed in fashion image and the color arrangement of shoes and clothes are active/sporty image and same achromatic colors, respectively. Also, sport sneakers in the types, bandless in patterns, and nothing in ornaments showed high frequency. The favored colors were black in achromatic colors and R in chromatic colors. In fashion images, favored shoes and color arrangements were feminine/romantic image, manish image, and classic image with same achromatic colors, active/sporty image and avant-garde image with different achromatic colors, and ethnic image and etc. with different chromatic colors. Patterns, ornaments, soles, and colors showed only one tendency regardless of fashion images. So, when targeting the Chinese shoes market, it requires no plan considering fashion images that consumers seek. As a result, the shoes wear tendency of 90hou and 80hou showed significant differences in each year and style. This study investigated 90hou and 80hou generations of women in Chinese market which has high percentage in shoes consumption in global market. It gives basic information to help develop shoes that suit needs of Chinese women who show individual consumption.