메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김나미 (경희대학교) 김영주 (경희대학교)
저널정보
한국중원언어학회 언어학 연구 언어학연구 제45호
발행연도
2017.10
수록면
483 - 524 (42page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study aims to set assessment criteria for speaking fluency of Korean learners and also aims to evaluate reliability of the assessments performed in this study. The assessment comprises three parts: holistic assessment, analytic assessment, and individual assessment of raters, in which each rater uses her own criteria. The analytic assessment includes five factors, such as vocabulary, grammar, pronunciation, speech rate, and speech prosody. Sixty-one intermediate-level Korean learners participated the study and they were asked to summarize the 10-minute maim comedy, ’Mr. Bean’. The recorded summaries were evaluated by five Korean lectures who had over three years teaching experience but had no training on speaking assessment. The evaluation data were analyzed to examine reliability using many-faceted Rash mode. Results revealed that each rater obtained high reliability for one’s assessment, but little reliability was shown in assessments among raters. In particular, the analytic assessment showed the lowest reliability. This study suggests that it is essential to establish criteria for fluency assessment in L2 Korean speaking and that training programs for raters are required.

목차

1. 서론
2. 말하기 유창성
3. 연구 방법
4. 결과 분석 및 논의
5. 결론
References

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2018-705-001455891