본 논문은 사랑을 성애로 환원하는 최근의 성적 환원주의와 사랑이 가능한 한 사적으로 유지돼야 한다는 자유주의적 이상에 맞서 고대 그리스의 정치-사랑 개념 쌍을 살펴보고자 한다. 이를 통해 현대 학문 영역에서 상대적으로 간과되고 있는 고대 그리스의 정치 이론에 나타난 공적 에로스론인‘폴리스-에로스론’을 고찰하려는 데에 그 목적이 있다. 성적 욕망은 에로스의 제한된 유형일 뿐이라는 논점을 위해, 2절에서는 헤시오도스의 『신통기』에 나타난 에로스 신의 기원에 관한 두 가지 설명이 차례로 분석될 것이다. 헤시오도스의 신화적이고 시적인 설명에 따르면, 고전기의 정치적 에로스에 대한 최초의 기원이 아프로디테 이전의 최초의 오래된 에로스라는 것이 드러날 것이다. 이 원초적인 에로스가 비성적이거나 성적인 것 외부에 있는 비육체적인 대상들에 적용됐던 정치적 에로스의 모태임이 밝혀질 것이다. 다음으로 3절은 시칠리아 원정, 페리클레스의 장례식 연설 그리고 뮈틸레네 논쟁을 통해 투퀴디데스의 정치적 에로스 담론의 지형도가 그려진다. 투퀴디데스의 정치적 에로스 담론은 더 많이 가지려는 욕망(pleonexia), 구혼자들처럼 도시를 사랑하는 자들(erastai)이 되라는 페리클레스의 촉구, 그리고 개인적 에로스와 공동체적 에로스의 공속 관계를 통해 잘 드러나고 있다. 그리고 4절에서는『향연』의 파이드로스의 연인군대, 파우사니아스의 참주정과 소년애, 아리스토파네스의 남성-남성 욕망의 합법화 그리고 소크라테스-디오티마 연설의 불사적 명예에 대한 사랑을 통해, 정치적 에로스에 관한 담론이 논급된다. 연인군대, 참주정과 소년애, 남성-남성 욕망의 합법화 그리고 불사하는 명예에 대한 사랑(philotimia) 각각은 정치와 에로스의 공속 관계를 다시 한 번 확인시켜 줄 것이다. 이상의 정치적 에로스 담론에 관한 헤시오도스의 신화적이고 시적인 전통과 투퀴디데스의 실증주의적 역사, 그리고 플라톤의『향연』을 통해, 우리는 에로스가 성애를 초과하여 좀 더 넓은 의미로 사용됐고, 특히 국가적 차원에서 에로스의 정치적 함의를 확인할 수 있었다. 그러나 에로스가 정치적 저항 운동의 에너지원이고, 완전히 다른 삶의 형식, 완전히 다른 사회를 향한 혁명적 욕망의 원천이라는 진단에는 에로스의 정치적 잠재성과 동시에 그것의 위험들에 대한 경고도 함께 들어 있다.
A tendency of recent scholarship has been to reduce the meaning of erōs in all instances to sexual desire. This is just one important instance in which modern assumptions about erōs color the interpretation of classical texts. In this paper, I set out not only to explain the assertion that erotic passion was a causal factor in the emergence and maintenance, as well as the decline, of the Greek polis, but also erōs, the most private of passions, was believed by ancient political thinkers to be of the utmost public relevance. For them, the term erōs included the ordinary meanings of love and sexuality but went beyond these to embrace a wide array of inclinations comprising ambition, patriotism, and other aspirations that were properly political in nature. First of all. in Greek cosmogonies we find two forms of the god Erōs. The elder of the two, the primordial Erōs, is as old as the world, and consequently much older than Aphrodite, while the young Erōs is a relative newcomer. The old Erōs of Hesod’ Theogony is not the principle of union of the couple and does not join together two to make a third. Rather, he who by his limitless power and his very immensity belongs to the realm of the superabundance is the mythical origin of political erōs in ancient Greek world. Apart from the primordial Erōs, the young son of Aphrodite always mediates between two terms whose binary relationship is problematic. That’s the point that A different group of words, for example, aphrodisia and (more rarely) aphrodite, was sometimes used to mean, respectively, sexual pleasures and sexual desire, often without reference to the elder of the two Erōs. In general, cognates of aphrodite referred to sexual arousal and were rarely used in political contexts. Next, as far as Thucydides’ erotic discourse is concerned, when we turn to the question of imperialism and to his similarly erotic descriptions of the lust for overseas empire and the desire to dominate far-off lands, the connection between erōs and political passion seems more evident to the modern mind. Enough has been written in postcolonial theory about the erotic aspects of aggression, including the sadistic and sexual aspects of dominating the other, to make this particular connection between erōs and politics. For example, the Athenians’ erōs, viz., his term ‘pleonexia’ in the Sicilian expedition, Pericles’ striking metaphor of the city’s erastai in his funeral oration, and both an incurable erōs and ascent from the individual erōs to the communal erōs in the speech of Diodotus during the debate over how to punish the Mytilenians for rebelling In Plato’ Symposium there are Phaedrus’ band of lovers, tyranny and paiderastia in Pausanias, the legality of men-men desires in Plato’s Aristophanes, and the love of immortal honor in Diotima-Socrates’ speech. In these we realize sexual desire would be one limited type of eros among other types of erōs and the co-connection between politics and erōs once more. This article’s thesis is that erōs is used in more meanings than sexuality, especially related to the realm of nation. But the fact that erōs is the root of the political protest and the revolutionary pool containing completely different form of life mirrors the political potential of erōs and warnings of its dangers.